Hanaholmen Kulturcentrum för Sverige och Finland

Finsk-norsk lederskapsprogram oppmuntrer unge til grenseoverskridende samarbeid

I dag starter det nye finsk-norske lederskapsprogrammet Arctic Lead.
Prosjektsjef for Arctic Lead, Erik Lund.

Programmet retter seg mot unge nåværende og fremtidige ledere fra Norge og Finland som vil utvikle og forbedre sine lederegenskaper og skape nye grenseoverskridende kontakter.

«Vi har et spennende utvalg deltagere fra både Norge og Finland. Det er representanter fra alt fra næringsliv til kultur som til tross for sin unge alder allerede har opparbeidet seg en posisjon i samfunnet. Det kommer sikkert til å gi en fin og konstruktiv gruppedynamikk» forteller Hanahlomens prosjektsjef Erik Lund.

Det nye lederskapsprogrammet har ambisiøse mål.

«Finland og Norge har allerede mye til felles og samarbeider på mange plan, ikke minst innenfor næringslivet og forsvarspolitikken. Men det finnes også rom for nye initiativ, kontakter og kreative samarbeidsformer, og her kan de unge vise veien», konstaterer leder for det norske styret i Kulturfondet for Finland og Norge, Christian Bjelland.

I årets program deltar i alt 9 unge fra Finland og 9 fra Norge. Deltagerne kommer til å få innsyn i norsk og finsk samfunns- og næringsliv, og tanken er at de både skal lære av hverandre og av foreleserne som gjester programmet.

«Ettersom vi er flere finsk-norske aktører som driver programmet, vil vi kunne tilby deltagerne kunnskapsrike og erfarne forelesere fra både finsk og norsk samfunns- og næringsliv. I etterkant av programmet kommer vi til å avholde et alumni-arrangement for å følge opp kursdeltagernes erfaringer og høre hvordan de bruker kunnskapen i sitt yrkesliv», sier leder for det finske styret i Kulturfondet for Finland og Norge, Eero Hokkanen.

Lederkurset Arctic Lead er ettårig og består av 2 studiesesjoner som strekker seg over to dager per sesjon. Mellom sesjonene oppmuntres deltagerne blant annet til å samarbeide om et utfordrende finsk-norsk prosjekt.

«På grunn av koronasituasjonen vil det første kurset gjennomføres som et hybridarrangement der man delvis møtes fysisk i sine respektive land og delvis på nett», forteller Erik Lund.

Arctic Lead drives av Hanaholmen og Kulturfondet for Finland og Norge, i samarbeid med Norges ambassade i Helsingfors og Finlands ambassade i Oslo. Programmet ble opprettet i 2019 i forbindelse med det bilaterale kulturfondets 40-årsjubileum.

For ytterligere informasjon og eventuelle intervjuer, vennligst kontakt prosjektsjef for Arctic Lead, Erik Lund: tel.: +358 50 583 6541, e-post: erik.lund@hanaholmen.fi

Les mer om Arctic Lead: https://www.hanaholmen.fi/en/culturalcentre/society-and-education/society-and-business/leadership-network/

Prosjektsjef for Arctic Lead, Erik Lund.

Om Hanaholmen Kulturcentrum för Sverige och Finland

Hanaholmen Kulturcentrum för Sverige och Finland