Kraftig vekst i elbilsalget i Europa
Elbil har vært et smalt nisjeprodukt i de fleste markeder i verden, og målt i prosent av nybilsalget kan ingen matche Norges elbil-andel. I Europa har det heller ikke noe sted blitt solgt flere elbiler i rent antall enn i Norge – før nå.
– Mye tyder på at elbilene begynner å nå massemarkedet i Europa, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.
I 2019 sett under ett ble Norges drøyt 60 000 solgte elbiler slått av Nederlands 62 000 og Tysklands 63 000. Mesteparten av oppsvingen kom i årets siste måneder, og ser man på fjerde kvartal alene ble det solgt flere elbiler i både Frankrike (12 000), Tyskland (15 000), Nederland (32 000) og Storbritannia (13 000) enn her til lands (snaut 11 000).
– Det grønne skiftet i transportsektoren er på full fart inn i andre europeiske markeder, og vil bare tilta i tiden fremover, sier Andresen.
– Ingen dumpingpriser på elbil
Den europeiske salgsstatistikken kommer fra bilprodusentorganisasjonen ACEA. Elbilsalget i Europa (EU- og EFTA-landene) har økt med drøyt 80 prosent på ett år, fra 200 000 elbiler i 2018 til 360 000 i 2019.
EU har satt som mål at hver enkelt bilprodusents solgte biler i Europa skal ha et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 95 gram per kilometer eller lavere. Det gjør at lanseringene av nye elbilmodeller kommer på løpende bånd i tiden fremover.
– Noen har spådd at produsentene vil måtte dumpe prisene og selge elbiler med store tap for å få solgt nok av dem til å møte utslippskravene sine. Nå ser det ut til at elbiler begynner å bli kurante også for kunder på det europeiske kontinentet, og at etterspørselen tar seg naturlig opp uten slike drastiske virkemidler, mener Andresen.
Norge er ikke alene om å ha solide salgsinsentiver for elbiler – i Romania får man for eksempel et flatt tilskudd på omtrent 100 000 kroner ved kjøp av en elbil. I de fleste andre markeder er imidlertid kjøpsavgiftene på bensin- og dieselbiler vesentlig lavere enn i Norge, og derfor har elbilene hatt svekket konkurransekraft her.
Også ladbare hybrider er et gedigent satsingsområde når bilprodusentene skal senke utslippene.
– Norge er et mye mer modent elbil-land også når det kommer til infrastruktur for lading enn resten av Europa. Og i land som for eksempel Tyskland kjører folk i gjennomsnitt både lengre og fortere enn oss her hjemme. Da blir ladbar hybrid fort mer kurant enn elbil for mange per i dag, forklarer Andresen.
God tilgang på biler i Norge
Han påpeker også at det ikke er noe som tyder på at tilgangen på ladbare biler i Norge vil bli begrenset som følge av økt etterspørsel i Europa.
– I takt med denne økte etterspørselen trappes også produksjonen opp og norske importører melder om en god leveringssituasjon, slik at det ser lyst ut for potensielle kunder, avslutter Andresen.
Kontakter
Erik Andresen, direktør i BIL: erik@bilimportorene.no, 91566982.
Bilder
Lenker
Om Bilimportørenes Landsforening
Bilimportørenes Landsforening (BIL) er de norske bilimportørenes bransje- og interesseorganisasjon. Foreningen ble stiftet den 31. januar 1916 under navnet Automobilforhandlernes Forening. BIL skal arbeide for å fremme samarbeid mellom medlemmene og ivareta deres felles bransjeinteresser overfor offentlige myndigheter, politikere og andre interessenter. Videre arbeider foreningen for sunne forretningsforhold i bransjen.
Følg pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bilimportørenes Landsforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening
Slik blir bil-året 20203.1.2020 10:00:00 CET | Pressemelding
Bilimportørene anslår at det vil bli solgt omtrent 150 000 personbiler i 2020 – og opp mot 75 prosent av dem kommer til å være ladbare.
Arendalsuka: Bli med til fremtidens by!13.8.2019 15:02:40 CEST | Presseinvitasjon
Hva betyr bompengeopprør, elektrifisering, bypakker og nullvekstmål for morgendagens politikk? Hvordan blir mobiliteten i fremtidens byer? Hør hva Ruter, Zero, Norges Lastebileier-Forbund, Vegdirektoratet og Scania sier om saken på vårt seminar!
Stor opinionsundersøkelse: Veiprising er fremtidens bilavgift31.1.2019 09:13:13 CET | Pressemelding
Veiprising bør erstatte noen eller samtlige av dagens bilavgifter, og kollektivtransport er for de fleste ikke et alternativ til bilen. Dette er hovedfunnene i en stor befolkningsundersøkelse som Kantar har gjennomført for Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Slik blir bil-året 20192.1.2019 07:00:00 CET | Pressemelding
Totalt vil det bli solgt omtrent 150 000 personbiler, og mer enn 6 av 10 av dem kommer til å være ladbare, i følge bransjens egne prognoser.