Punger ut 6,5 milliarder for tomtekjøp til norske veier
Det viser en gjennomgang NAF-magasinet Motor har gjort.
Tidligere i november ble det avsagt såkalt «rettslig skjønn» i striden mellom 18 grunneiere og Statens vegvesen etter tomtekjøp til veiutbygging på Jæren.
Grunneierne får etter rettens vurdering til sammen 57 millioner kroner i erstatninger fordi de mister eiendom til utbygging av det som på sikt skal bli en ringvei rundt Sandnes sentrum.
Drøyt 200 ansatte
Tomtekjøpene på Jæren er på langt nær de eneste Statens vegvesen gjør på grunn av veibygging. På den nye E18-strekningen gjennom Bærum vest for Oslo planlegger myndighetene å bruke nær 2,5 milliarder kroner på tomtekjøp og riving av byggmasse,
Tall Motor har fått fra vegvesenet viser at man de siste fem årene har betalt ut 5,2 milliarder kroner i rene erstatninger til grunneierne.
I tillegg har vegvesenet i samme periode brukt nesten en halv milliard kroner på saksomkostninger og advokatutgifter.
Drøyt 200 mennesker jobber med tomtekjøp i Statens vegvesen. Over fem år koster det anslagsvis 800 millioner kroner å ha disse ansatt.
Til sammen er tomtekjøpkostnaden de siste fem årene oppe i 6,5 milliarder kroner.
Over tre milliarder
Opp mot halvparten av dette må bilistene dekke med bompenger. De aller fleste veiutbyggingene i Norge finansieres med bompenger.
Bompengeandelen varierer kraftig, fra 10-15 prosent til rundt 90 prosent. Men i gjennomsnitt er bompengeandelen på 50 prosent i 32 bompengeprosjekter som Motor har sett på.
Det betyr at bilistene over fem år må betale drøyt tre milliarder tomtekjøpkroner i bompenger. Det utgjør ca. 6-700 millioner kroner i året, og dermed ca. 6-7 prosent av den totale bompengebelastningen.
Bilistene betaler nå over 10 milliarder kroner i bompenger årlig.
57 millioner i erstatning
I den ferske avgjørelsen fra Jæren tingrett får 14 grunneiere tilkjent nærmere 57 millioner kroner i erstatning fordi de mister tomter og delvis bygninger på grunn av bygging av ny fylkesvei 505 fra Skjæveland til Foss-Eikeland i Sandnes.
Veistrekningen er knappe tre kilometer lang, og byggingen er for lengst i gang. Veien skal stå ferdig neste år.
De to grunneierne som får mest får henholdsvis 13 og 16 millioner kroner.
– Jeg er fornøyd med deler av avgjørelsen, sier advokat Endre Skjørestad i advokatfirmaet Haver, som representerte 17 av de 18 grunneierne, til Motor.
– Men noen ganger er det prinsipielle spørsmålet i slike saker om arealet skal erstattes som landbruksareal eller som fremtidig næringsareal, som bruksareal eller som utbyggingsareal. Det er tilfellet også for fire av disse grunneierne, og her vurderer vi å kreve overskjønn i lagmannsretten.
Nøkkelord
Bilder
Om Motor
NAF-magasinet Motor – om bil, mobilitet og reise for folk flest. Magasinet Motor og motor.no utgis av NAF og har 1,2 millioner lesere.
Følg pressemeldinger fra Motor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Motor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Motor
Nå blir det færre fotobokser8.7.2019 08:38:26 CEST | Pressemelding
Nå blir antallet fotobokser redusert, selv om de hindrer halvparten av de alvorligste ulykkene. – Vi har prinsipielle betenkeligheter mot boksene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale til NAF-magasinet Motor.
Disse tre kvinnene lager Norges beste veimat13.6.2019 06:03:27 CEST | Pressemelding
Tre driftige kvinner vinner NAF-magasinet Motors kåring av Årets veimat i 2019.
Motor kårer VW e-Golf til Årets beste bilkjøp6.12.2018 08:04:38 CET | Pressemelding
Magasinet Motor kårer Volkswagen e-Golf til Årets beste bilkjøp i 2018. Ingen bil på det norske markedet er bedre for forbrukernes lommebøker.