Stiftelsen Bergensklinikkene

Avvikende rapportering i Stiftelsen Bergensklinikkene

Ledelsen ved Stiftelsen Bergensklinikkene (BKL) har avdekket feilrapportering knyttet til døgnopphold. BKL ser alvorlig på avvikene, og har informert Helse Vest om situasjonen. BKL vil nå be en uavhengig tredjepart om å undersøke saken.

Administrerende direktør i BKL, Ole Hope, mottok varsel fra organisasjonen om at tall rapportert til Helse Vest kunne være feil. Innledende undersøkelser tyder på at man over tid har unnlatt å skrive ut pasienter som har forlatt klinikken. Så langt ser det ut som at avvik siden starten av 2017 kan være i over 1000 døgn. I verdi kan avviket utgjøre anslagsvis 3-5 millioner kroner.

- Vi ser svært alvorlig på rapporteringsavvikene. Vi vil nå be en ekstern nøytral aktør om å undersøke og skaffe oversikt over avvikenes omfang. Mens undersøkelsene pågår er to ledere suspendert, sier styreleder i BKL, Finn Konow Jellestad.

- Vi har innledet en dialog med Helse Vest om saken og møter ledelsen i Stavanger i morgen tidlig. Vi er også i gang med å gjennomgå våre egne rutiner, sier administrerende direktør i BKL, Ole Hope.

- Helse Vest har mottatt et varsel fra administrerende direktør ved Stiftelsen Bergensklinikkene om betydelige avvik i rapportering av liggedøgn. Vi ser alvorlig på varselet og verdsetter åpenheten fra ledelsen ved klinikken. Vi har innledet en dialog med styret og administrerende direktør for å sikre oss at saken blir håndtert på en forsvarlig måte, sier eigardirektør i Helse Vest, Ivar Eriksen.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Lene Thowsen, kommunikasjonssjef i BKL
Tlf.: 402 92 333
E-post: lene.thowsen@bergensklinikkene.no

Om Stiftelsen Bergensklinikkene
Stiftelsen Bergensklinikkene er en selveiende og livssynsnøytral stiftelse som skal bidra til mestring av rus og avhengighet. Klinikken har et sterkt behandlings-, kunnskaps- og forskningsmiljø innen avhengighetslidelser. Bergensklinikken tilbyr avrusing, stabilisering, poliklinikk, døgn- og dagbehandling samt ambulante tjenester og eget behandlingstilbud til unge.

Om Stiftelsen Bergensklinikkene

Stiftelsen Bergensklinikkene
Vestre Torggt. 11

55 90 86 84http://www.bergensklinikkene.com

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Bergensklinikkene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Bergensklinikkene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Bergensklinikkene