Finansavisen felt i PFU

Eier av eiendomsselskapet Stiansen Eiendom, Dag S. Stiansen, vant i dag frem på alle punkter i sin klage til PFU mot Finansavisen. Stiansen klaget inn avisens oppslagsserie fra juni i år der avisen publiserte en rekke saker om Stiansen Eiendom og om Dag S. Stiansens familie og arveforhold.

I artiklene fikk Finansavisen det til å fremstå som om Stiansens kone og daglig leder for selskapet, sammen hadde overtatt kontrollen over formuen og stuet bort Stiansen selv i en hytte på fjellet.

Dette har vært en tøff påkjenning og en lang og vanskelig prosess for meg og min kone.  Jeg er veldig glad for at vi endelig har vunnet frem og blitt hørt med våre synspunkter, sier Stiansen. Vi har hele tiden hevdet at Finansavisen på grovt vis har skjendet vårt privatliv, og brutt med god presseskikk gjennom alle artiklene i oppslagsserien, sier Stiansen. Sakene har gjennomgående vært basert på faktafeil og avisen har brukt svært utradisjonelle og uakseptable metoder for å få frem det de har ment har vært den såkalte sannheten. Jeg er glad at PFU ser denne saken på samme måte som meg, sier Stiansen.

Stiansen klaget inn Finansavisen sammen med sin kone Trine Hillmann Stiansen og daglig leder for Stiansen Eiendom, Terje Pedersen. Alle tre har vært omtalt på en svært negativ måte gjennom artiklene i avisen.

PFU sier i sin avgjørelse at: "Finansavisen i det foreliggende tilfellet har invadert klagerens og ektefellens privatliv, med sterke påstander som ikke er tilstrekkelig dokumentert. Det vises her til Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, der det blant annet heter: «Vær kritisk i valg av kilder og kontroller at opplysninger som gis er korrekte.» Utvalget viser også til punkt 4.3, som maner til respekt for menneskers privatliv. Finansavisen har brutt god presseskikk."

For mer informasjon kontakt: Even Westerveld; tlf: 400 16 744/ ewe@geelmuyden-kiese.no

Dag S. Stiansen, foto: Olav Heggø
Dag S. Stiansen; foto: Olav Heggø