125 mill. i KrFs statsbudsjett gir jubel i Blindeforbundet

En nasjonal TT-ordning rykker nærmere etter at Kristelig Folkeparti (KrF) foreslår en helt ny ordning i sitt alternative statsbudsjett. Det settes av 125 millioner til ny TT-ordning, som skal være på plass over hele landet fra 1. juli 2016.
Sverre Fuglerud i Blindeforbundet synes forslaget fra KrF og Hans Fredrik Grøvan (t. h.) om en nasjonal TT-ordning er svært gledelig. – Vår sterke oppfordring til regjeringen, er at de i forhandlingene sier ja til KrFs forslag, sier Fuglerud.

Dermed er det gjennomslag for Norges Blindeforbund, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) og Handikapforbundet i KrFs alternative budsjett, som legges fram torsdag 29. oktober.

– Forslaget fra KrF om en nasjonal TT-ordning er svært gledelig. Nå håper vi på fullt gjennomslag i Stortinget, sier seksjonsleder Sverre Fuglerud i Norges Blindeforbund.

Transporttjenesten (TT) er ment for den som ikke kan benytte ordinær kollektivtransport, som alternativ til kollektivreiser og egen bil. For synshemmede og andre funksjonshemmede er TT-ordningen viktig for å kunne leve et normalt, aktivt hverdagsliv. Dagens ordning der fylkeskommunene har ansvaret, fungerer ikke godt nok for alle.

– Det er store variasjoner mellom fylkene, og mange opplever ordningen mangelfull. KrF vil opprette en nasjonal TT-ordning for brukere med særlige behov, og vi foreslår i vårt alternative budsjett å bevilge midler til en ny, nasjonal TT-ordning, sier transportpolitisk talsperson i KrF, Hans Fredrik Grøvan.

Regjeringen nullet ut forsøksordning

I sitt forslag til statsbudsjett har regjeringen stanset og nullet ut de tre prøveprosjektene som har vært i gang i Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag og Østfold. Prøveprosjektene skulle legge grunnlaget for en ny og bedre TT-ordning på nasjonalt nivå. I stedet for å styrke ordningen har regjeringen nullet ut og stanset bevilgningene. Grøvan reagerer sterkt på dette.

– Her har regjeringen gått motsatt vei av det KrF vil. Vi vil styrke TT-ordningen, som betyr så mye for svært mange, og vi vil opprette en ny, nasjonal ordning. Det er det som er veien å gå nå, sier Grøvan.

KrFs alternative statsbudsjett legges fram torsdag 29. oktober. En nasjonal TT-ordning vil dermed bli en del av KrFs prioriteringer inn i høstens budsjettforhandlinger på Stortinget.

– Vi var veldig fortvilet og skuffet da det ikke lå penger til en nasjonal TT-ordning i regjeringens budsjettforslag. I fylkene der prøveprosjektet er foreslått kuttet, blir konsekvensene svært store og synshemmede ville gå fra flere turer i uka til to turer i kvartalet. KrFs opplegg vil gi mange muligheter til å leve aktive liv: besøke venner så ofte de vil, gå på butikken når de ønsker det og få fulgt opp egne barn. Nå har vi tro på 240 turer i året, som har vært kravet fra funksjonshemmedes organisasjoner. I dag heiser vi i Blindeforbundet flagget for dette forslaget, og så er vår sterke oppfordring til regjeringen at de i forhandlingene sier ja til KrFs forslag, sier Sverre Fuglerud.

Sverre Fuglerud, seksjonsleder i Blindeforbundet: 990 03 662. E-post: fuglerud@blindeforbundet.no.

Hans Fredrik Grøvan (transportpolitisk talsperson i KrF): 900 50 918