10-årsjubileum for SuperSpeed 2

Med lanseringen av SuperSpeed 2 den 19. juni 2008 hadde Color Line investert ca. 7,5 milliarder kroner i en flåtefornyelse av fire skip. Moderniseringen økte kapasiteten på alle linjer, og på ti år har SuperSpeed 2 transportert nær åtte millioner gjester på linjen mellom Larvik og Hirtshals.

Foto: Anders Martinsen /Color Line

Sjøveien mellom Norge og Danmark
Da SuperSpeed 2 ble lansert økte det kapasiteten om bord til 1900 passasjerer, 750 biler og ca. 170 trailere. Fra 2008 til 2009 økte fraktvolumet på linjen med ca. 50%, og har deretter vokst jevnlig.

Per i dag er kapasiteten nærmest full til enhver tid. Sammen med søsterskipet SuperSpeed 1, som går fra Kristiansand, har begge skipene vist seg å fungere optimalt og har vært driftssikre. Totalt har de nær fraktet 20 millioner mennesker mellom Norge og Danmark.

SuperSpeed presenterte et nytt konsept og ga reisende en ny opplevelse av det å reise med et transportskip, og ikke minst senket det reisetiden betraktelig. I dag tar overfarten med SuperSpeed 2, 3 timer og 45 minutter, og de to skipene har to daglige avganger.

Milepæler og feiring på St. Hansaften
Etter kjølstrekken er dåp og lansering med jomfruturen de viktigste milepælene for et skip, og for SuperSpeed 2 var dette intet unntak. Skipet ble døpt med Mille Marie Treschow som gudmor med så og si hele Larvik tilstede den 19. juni 2008. Den samme dagen åpnet daværende næringsminister Dag Terje Andersen, Color Lines nye terminal, Revet.

Revet som hadde en kostnad på 300 millioner kroner, og ble beskrevet som Europas mest moderne og avanserte fergeanlegg. Det var i stor grad dimensjonert og bygget på skreddersøm for SuperSpeed 2.

I anledning jubileumsdagen 19. juni byr Color Line på kake til alle gjester som er om bord på morgenseilingen. Feiringen fortsetter på St. Hansaften 23. juni. Da inviterer Tolleroddens venner i samarbeid med Color Line til et familiearrangement på Tollerodden. Det gir god mulighet til å se SuperSpeed på nært hold før den legger til kai på ettermiddagen. Captain Kid er også med på feiringen og lager show og moro for barna.

Tall og fakta om SuperSpeed 2

• 8 millioner: Ca. antall gjester som har seilt med skipet i løpet av ti år
  • 2,2 millioner: Antall biler som er fraktet over Skagerrak i løpet av en tiårsperiode
  • 2007: Skipets byggeår
  • 11: Antall dekk på skipet
  • 80: Antall lugarer til sjåførene
  • 1929: Antall passasjerer som kan seile med skipet per tur
  • 764: Ca. antall personbiler maks kapasitet
  • 3t 45min: Tiden det tar å seile mellom Larvik og Hirtshals
  • 33 500 brt: Skipets vekt/tonnasje
  • 211,3 meter: Skipets lengde
  • 26 meter: Skipets bredde
  • 6,5 meter dypt: Skipets dybde (design)
  • 27 knop: Servicefart

Milepæler

• 2007 Bygget på Aker Yards, Rauma, Finland. Register: NOR, Norsk Ordinært Skipsregister
  • 2008 Sjøsettes på verftet
  • 2008 Dåp på Revet, Larvik
  • 2008 Jomfrutur
  • 2014 Ombygging og oppgradering med bla. flere sitteplasser inkludert «family lounge»
  • 2017 Landstrømanlegg installert

Kontakt:
Jubileumsarrangement i Larvik:
Nina Moland Andersen, markedssjef SuperSpeed
Mobil telefonnummer: 415 56 272
E-post: nina.moland.andersen@colorline.no

Foto: Anders Martinsen /Color Line
Foto: Color Line
Foto: Paal-Andre Schwital for Color Line
Foto: Lars Verket / Color Line
Foto: Color Line

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 400 årsverk i fire land. Årsomsetningen er vel NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 3,8 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer over 900 000 personbiler og ca. 182 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på syv skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Color Hybrid kåret til "Ship of the Year" 20194.6.2019 12:55:54 CESTPressemelding

- Color Hybrid baner vei for en ny æra i ro-pax segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under seremonien, som er den 21. i rekken i regi av Skipsrevyen.

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn10.5.2019 09:56:00 CESTPressemelding

Statsminister Daniel Günther i Schleswig-Holstein åpnet torsdag det første landstrømanlegget i Kiel havn. Anlegget er det første som Color Line tar i bruk utenlands. Fra før har selskapet sluttført et omfattende miljøprogram i de norske havnene som Color Line trafikker. Programmet startet i Oslo i 2011, fortsatte i Kristiansand i 2014 og i Larvik i 2016, med Sandefjord i august 2017.

Color Line åpner ny fraktrute og dobler godskapasiteten sjøveien mellom Oslo og Kiel10.1.2019 15:00:00 CETPressemelding

10. januar seiler M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. - Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning, sa konsernsjef Trond Kleivdal under åpningsseremonien torsdag. Med satsingen på Color Carrier rendyrker Color Line ro-ro transport som nytt aktivitetsområde.