– Mange havarier kunne vært unngått
Totalt ble det i fjor utbetalt erstatninger for skader på fritidsbåter på rundt 540 millioner kroner.
Må følge med
– Mange er for uforsiktige i båt, og følger ikke godt nok med. Det som kan se ut som et ufarlig hav kan skjule både skjær og objekter som flyter i vannet. Det kan skade både skroget og propellen, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring.
I sommerhalvåret er det også mange grunnstøtinger, som skadesjefen mener kunne vært unngått hvis man brukte riktige kart og elektroniske hjelpemidler. I tillegg må man hele tiden følge med på hva som skjer rundt båten. For eksempel om det ligger noe i vannet, om det kommer andre båter eller om kartet varsler grunner.
Manglende kunnskap
Ifølge Persson er det også mange ulykker på grunn av manglende kunnskap om reglene.
– Det er tydelig at det skjer unødvendige skader fordi mange ikke kan sjøveisreglene. Det kan for eksempel være reglene for vikeplikt, sier skadesjefen, som anbefaler at alle som ferdes på sjøen tar båtførerprøven.
– Det kan virke enkelt å føre en båt, men når vi ser at det er rundt 6000 havarier hvert år, så bør man ikke ferdes på vannet uten grunnleggende kunnskap, mener Persson.
Dårlig vedlikehold
Wesmans AS er eksperter på maritimt skadeoppgjør og behandler slike skadesaker for Codan og en rekke andre forsikringsselskap. De mener dårlig og manglende vedlikehold er årsaken til mange havarier.
– Mange lar båten stå gjennom hele vinteren, uten oppfølging og vedlikehold. Når sesongen kommer kan vann og is ha ødelagt vitale deler på båten, som kan medføre fare på vannet. Hvis motoren stopper midt på havet, kan farlige situasjoner oppstå, sier Wenche Hestad, senior skadebehandler hos Wesman.
Hun mener det er spesielt viktig å se over motoren og skroget før man setter båten på vannet.
– Å ta båten rett fra vinteropplag og ut på langtur kan utgjøre en risiko, fordi skader som ikke er oppdaget kan lage problemer ute på vannet. Vi anbefaler derfor både en service og en prøvetur først, sier Hestad.
Noen venter også lenge med å sjekke båten, og oppdager problemer så sent at verkstedkøene har blitt lange. Her kan ofte forsikringsselskapet hjelpe til med å finnet godkjente verksteder med kapasitet.
– Det ordner seg som regel, men ikke forvent å få plass dagen etter, sier Herstad.
Grov uaktsomhet
Ifølge Wesmann er det ikke så mange som havarerer ute på åpent vann på grunn av dårlig vær. Derimot kan det skade båtene som ligger til havn.
– Er det dårlig vær, med vind, bølger og regn, så er det viktig at båten er skikkelig fortøyd og at kalesjen er på. Ellers kan båten slites løs eller fylles med vann. Mye vann i båten kan både skade motoren og senke den på grunn av vekten. Derfor er det viktig å ha oppsyn med båten sin, sier Wenche Hestad.
Hvis man er utsatt for en ulykke vil det som regel bli dekket av forsikringsselskapet, minus en eventuell egenandel. Unntakstilfellene er ifølge Annika Persson i Codan Forsikring der det er påvist grov uaktsomhet eller at sjøveisreglene ikke er fulgt.
– Dårlig vedlikehold, tydelig uoppmerksomhet eller brudd på vikepliktsreglene kan være grunner til avkortning av forsikringen, sier Persson.
Kontakter
Georg RichvoldsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 402 26 939georg.richvoldsen@codanforsikring.noBilder
Om Codan Forsikring
Codan Forsikring er en totalleverandør av skadeforsikringer til privatpersoner og næringsliv i Norge. Vi selger forsikringer innen primærområdene bil, hus, innbo og reise. Innenfor næring dekker Codan Forsikring hele bedriftens forsikringsbehov.
I Norge er vi 250 ansatte og ledes av Stefan Langva, Administrerende direktør.
Sammen med Trygg-Hansa i Sverige og Codan i Danmark er vi et av Skandinavias største forsikringsselskap. Codan eies av RSA Group, ett av verdens ledende multinasjonale forsikringsselskaper med 9 millioner kunder i mer enn 100 land.
Følg pressemeldinger fra Codan Forsikring
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Codan Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Codan Forsikring
Halvparten vet ikke om eposten er hacket6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
Halvparten av alle spurte er usikre på om epostadressen deres har blitt hacket det siste året. – Når ikke engang proffene har full kontroll, kan vi ikke forvente at vanlige folk skal ha det heller, sier forskningssjef Kai Roer.
Én av tre nordmenn har bålpanne: Vær ekstra på vakt når det er meldt om skogbrannfare31.8.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn elsker bålpanner, men ikke alle vet at bruk i naturen er omfattet av strenge regler. Er det forbudt å fyre opp bål, så er det også forbudt å tenne opp i bålpanna.
Ufaglært rørarbeid øker risikoen for kostbare vannskader11.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at nordmenn har pusset opp som aldri før, og av de som har pusset opp er det en del som har gjort rørarbeid. – Vi anbefaler å bruke fagfolk for å unngå dyre blemmer, sier Georg Richvoldsen, kommunikasjonssjef i Codan forsikring.
Én av ti menn kjørte uten redningsvest: – Husk redningsvest og kjør forsiktig1.7.2021 07:10:00 CEST | Pressemelding
Langt flere menn enn kvinner har kjørt fritidsbåt uten redningsvest det siste året. Menn har også opplevd flere skader på båten enn kvinner, men er de som oftest tar båtførerprøven.
1 av 10 vurderer å leie ut i ferien21.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir norgesferie for mange i år også, og ni prosent vurderer å leie ut i forbindelse med ferie i løpet av året. – Det kan være både smart og økonomisk å leie ut egen bolig, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.