-Dette er litt julekvelden, sant!

Det var en stolt og glad lokalmatprodusent Jørn Hafslund som ble kalt opp på scenen under åpningen av Bergen Matfestival i går. Hafslund driver Ostegården i Fana, som ble tildelt hele tre Spesialitet-merker.
En fornøyd Jørn Hafslund mottar Spesialitet-merkene sine under Bergen Matfestival. Fra venstre: Jørn Hafslund, fiskeriminister Per Sandberg og direktør i Matmerk, Nina Sundqvist. Foto: Janneche Strønen/Bergen Matfestival

-Hvordan det føles? Jo, du, dette er litt julekvelden, sant!

Det lo en glad Jørn Hafslund etter å ha blitt klappet opp på scenen på Bergen Matfestival i går. Fiskeriminister Per Sandberg, som åpnet festivalen, kunne overrekke Ostegården hele tre Spesialitet-merker, det offisielle merket for utvalgt, norsk lokalmat. Ostegården fikk merket for brie, yoghurt og, ikke minst, "Fana-ost".

- Jeg ser på det som en viktig anerkjennelse å få merkene. Og samtidig er dette bare begynnelsen, sier Hafslund.

- Ingen ostehast

Hafslund startet opp Ostegården på gården sin Breivik i Fana i 2006.

- Jeg får hele tiden ideer i hodet, og da må jeg bare sette i gang. Siden jeg har kyr, tenkte jeg det var en god idé å lage ost, sier Hafslund.

Sjøl tror han at produktene han lager blir gode fordi han "ikke har noen hast, hverken med produksjon eller volum". Ellers tror han både lyngen og graset i Fana er med på å gi kumelka han bruker den gode smaken.

-Kan bli en folkeost

Spesialitet-merkeordningen forvaltes av den uavhengige stiftelsen Matmerk på oppdrag fra Landbruks- og Matdepartementet. Produktene som tildeles Spesialitet-merket må gjennom smakstest og vurdering hos en uavhengig fagjury. Juryen lukter og smaker seg gjennom produktene. Juryen vurderer også bruken av lokale råvarer og særegne oppskrifter. Juryformann er Lars Sponheim. Det er totalt 93 lokalmatbedrifter i Norge som er tildelt Spesialitet-merket for ett eller flere produkter.

Da Ostegårdens produkter ble testet i fagjuryen, vakte de begeistring.

- Fana-osten har potensial til å bli en ny stor folkeost, var tilbakemelding fra jurymedlemmer.

- Vel, jeg vet ikke om produksjonen er stor nok, men vi får prøve, smiler Hafslund.

Fanas ostekonge: Jørn Hafslund hjemme på Ostegården i Fana. Foto: Matmerk

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.