- Fargeblindt nasjonalbudsjett

- Det er viktig med kortsiktige tiltak som møter arbeidsledigheten i olje- og gassnæringen, men regjeringen må styre fellesskapets ressurser i en mye grønnere retning.

Det sier næringspolitisk direktør Hilde Widerøe Wibe i Abelia, som er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter.

- Når regjeringen øker rammene for oljeforskningen med ytterligere 50 millioner kroner, og ikke satser like mye på klimaforskning, får man en følelse av fargeblindhet, sier Wibe.

- Statsminister Erna Solberg har de siste månedene stått på en rekke scener og snakket om grønn omstilling. Da er det skuffende at det ikke kommer tydeligere frem i revidert nasjonalbudsjett. Det er noen positive tilløp, som for eksempel grønn skipsfart, men de kutter også miljøteknologiordningen med 80 millioner kroner. Det er lite som tyder på en omlegging til en mer grønn og bærekraftig økonomi, sier Wibe.

Mer til medfinansieringsordning

- Det er svært positivt at regjeringen øker medfinansieringsordningen fra 75 til 105 millioner kroner. Dette betyr at langt flere statlige digitaliseringsprosjekter vil se dagens lys. Her følger regjeringen opp sin egen digitale agenda. Neste skritt må være å utvide ordningen til også å gjelde kommunene, sier Wibe.

Hun er imidlertid bekymret for at en satsing på nye IKT-studieplasser fortsatt glimrer med sitt fravær.

Få IKT-studieplasser

- I flere år har vi påpekt at vi styrer mot en kritisk kompetansemangel innen IKT. En rapport som Kommunal- og moderniseringsdepartementet fikk utført i 2014 viser at - i "beste" fall – hver fjerde IKT-stilling vil stå ubesatt i 2030. De siste fem årene har vi sett 50-60 prosent økning blant de som har IKT-studier som førstevalg. Regjeringen bør bruke denne muligheten til å øke antall studieplasser betydelig, sier Wibe.

Næringspolitisk direktør Hilde Widerøe Wibe, 481 31 15 3

Kommunikasjonsdirektør Steinar Q. Andersen, 906 71 341

Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. Dette er virksomheter innen IKT, telekom, undervisning, forskning, konsulent/rådgivning, kreative næringer og ideelle organisasjoner. Vi har rundt 2100 medlemmer med over 48.000 årsverk.

Følg pressemeldinger fra Abelia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Abelia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Abelia

Norge får nasjonal strategi for kunstig intelligens: Abelia feirer5.2.2019 18:05:10 CET | Pressemelding

Etter noen få dager i jobben, kommer digitaliseringsminister Nikolai Astrup med et viktig initiativ: Nå starter arbeidet med å utvikle en nasjonal strategi for kunstig intelligens. - Dette er viktig for hele norsk arbeid- og næringsliv. Bruken av kunstig intelligens er i kraftig vekst og teknologien vil få stor betydning fremover. Strategien må bidra til at norsk næringsliv og offentlig sektor kan utnytte mulighetene og må utvikles i nært samarbeid mellom myndigheter, utdanningsinstitusjoner, forskningsmiljøer og næringsliv, sier administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli.