- Bra med grensehandelsbarometer

Regjeringen vil lage et grensehandelsbarometer for å overvåke grensehandelen og nordmenns netthandel fra utlandet. NHO Mat og Drikke ønsker tiltaket velkommen.

SSBs grensehandelstall forteller ingen ting om den digitale netthandelen som vi vet har økt dramatisk med 350-kronersgrensen og økningene i de såkalte sukkeravgiftene fra 1. januar 2018. Grensen på 350 kroner for netthandel er nå vedtatt fjernet, men først fra 1. januar 2020. Foto: NHO Mat og Drikke.

Da næringsminister Thorbjørn Røe Isaksen den 29. november presenterte hovedtrekkene for stortingsmeldingen om handelsnæringen, som legges frem for Stortinget den 30. november, var etablering av et grensehandelsbarometer ett av tiltakene han trakk frem.

- Det er veldig bra at departementet tar dette initiativet. Det er nødvendig med mer innsikt i innholdet og omfanget av grensehandelen. Samtidig er det viktig at et slikt barometer blir et presist verktøy som viser faktiske og reelle grensehandelstall, brutt ned på varegrupper og produkter, sier NHO Mat og Drikke-sjef Petter Haas Brubakk.

En stadig økende fysisk grensehandel, drevet av det særnorske høye avgiftsnivået, svekker konkurransekraften i norsk mat- og drikkenæring. Grensehandelen økte med hele 9,1 prosent fra 2016 til 2017, og i løpet av fjoråret la norske forbrukere igjen hele 15,1 milliarder kroner utenfor landets grenser.

Utover disse tallene er det lite vi vet om grensehandelen. SSB leverer kun utvalgsbaserte aggregerte tall for kvartalsvis og årlig fysisk grensehandel, målt i totalomsetning og antall kjøreturer til og fra svenskegrensen. De tilgjengelige tallene gir dermed ikke innsikt i hvor mye og hvilke varer og tjenester nordmenn handler i Sverige. SSBs grensehandelstall sier heller ingen ting om den digitale netthandelen som vi vet har økt dramatisk med 350-kronersgrensen.

- Med en helhetlig oversikt over grensehandelens omfang, vil norske politikere kunne få en bedre forståelse av hvilken enorm svekkelse grensehandelen påfører konkurransekraften til norsk mat- og drikkenæring, og gi grunnlag for å treffe gode og mer næringsvennlige beslutninger, sier Brubakk.

Stortingsmeldingen offentliggjøres etter statsråd fredag 30. november.

Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Bruabkk. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen.

NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.

NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.600 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.

NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.

- Rekordøkning i grensehandelen bør vekke oppmerksomhet på budsjettkonferansen29.8.2019 12:54:55 CESTPressemelding

- Selv om rekordøkningen i grensehandelen er dystre tall for norsk mat og- drikkeproduksjon, ligger det en mulighet for å hente vesentlige inntekter til staten ved å lukke denne rekordstore handelslekkasjen og hente grensehandelen hjem. Bare momsinntektene av det nordmenn handlet for i Sverige siste 12 måneder ville gitt staten en inntekt på minst 2,5 milliarder kroner, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk.