Zahl Pedersen: - Paraidretten har fått et vesentlig og etterlengtet økonomisk løft

Situasjonen for paraidretten i Norge er snudd på hodet. – Fra noen fåtall millioner kroner i budsjett, er vi oppe i nærmere 50 millioner kroner årlig. Paraidretten har fått et vesentlig og etterlengtet økonomisk løft, slår Cato Zahl Pedersen fast.
ParaUng-samlingen på Olympiatoppen 2.-4. november viser at det gror godt i norsk paraidrett. Foto: Geir Owe Fredheim

Stemningen står i taket under ParaUng-samlingen på Olympiatoppen. Cato Zahl Pedersen, som i mange år har ropt etter økt bevilgninger til paraidretten, har god grunn til å smile fra øre til øre.

- Vi på Olympiatoppen og norsk idrett har siden 2007 hatt ansvar for å integrere paraidretten til bredde – og toppidretten. Da jeg fikk ansvar for dette området for drøye 10 år siden satt vi med 2-3 millioner kroner i årlig budsjett. Nå, gjennom økte bevilgninger til særforbund og Olympiatoppen, samarbeidspartnere, Gjensidigestiftelsen og Stiftelsen VI, er vi oppe i omlag 50 millioner kroner årlig.

Nå går pengene til å legge til rette for økt rekruttering av parautøvere, økt satsing regionalt, styrking av landslagene, utøverstipend, forskning og andre utviklingstiltak.

- Uten disse pengene hadde vi ikke kunne gjort de ekstra tiltakene mot vår målgruppe. Vi er stadig på jakt etter flere utøvere. Vi retter nå fokuset mer konsentrert mot der hvor ungdom med funksjonsnedsettelse er, og søker i større grad kontakt med ungdomsskoler hvor vi også når foreldre som har barn og ungdommer med funksjonsnedsettelse.

Sterkere landslag
Han legger ikke skjul på at ressurser til økt satsing regionalt og sterkere toppidrettssatsing lenge har vært savnet.

- Pengene går til å styrke neste generasjon parautøvere, og denne samlingen hadde ikke vært mulig uten ekstra midler. Dessuten har vi klart å doble stipendene til våre toppidrettsutøvere. Det vi også klarer i større grad nå er å tilrettelegge regionalt for ulike fagtiltak knyttet til helse, treningskunnskap, innsikt og forståelse for det å være en toppidrettsutøver, sier en fornøyd Zahl Pedersen.

- Hva slags konkrete resultater tror du vi kan se i nær fremtid?

- Jeg tror vi kommer til å se flere utøvere i de mest tradisjonelle sommer- og vinteridrettene, men jeg synes det kunne være kult om vi kan få til noe spennende i sittende volleyball, rullestolrugby og rullestolbasket. Jeg håper særforbundene ønsker å ta grep for å komme opp på et internasjonalt nivå.

Særforbund kan søke om midler
I forbindelse med at Olympiatoppen har inngått en samarbeidsavtale med Stiftelsen VI som har gått inn med inntil 25 millioner kroner årlig i fire år for å styrke paraidretten har særforbund nå mulighet til å søke om midler til å starte opp nye utviklingsprosjekter for paralympisk idrett.

- Jeg håper virkelig mange særforbund ser potensialet i disse prosjektmidlene. Ambisjonen er igangsette 6-8 langsiktige prosjekter med varighet inntil fire år, og vi har bedt særforbund komme med søknader med tydelig utviklingsgrep.

- Hva er målet?
- Det overordnete målet er å doble antall medaljekandidater i paralympiske leker i løpet av en åtte års periode. Prosjektenes arbeidsmål skal derfor være å utvikle flere unge parautøvere til høyeste internasjonale nivå, sier Zahl Pedersen som opplyser om at søknadsfrist for særforbund er 1. desember 2018.

Les mer om støtteordningen til utviklingsprosjekter på Olympiatoppens sider

Følg pressemeldinger fra Norges idrettsforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges idrettsforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges idrettsforbund