YTF tar stafettpinnen og støtter streikende

YS-lederen oppfordret tirsdag til ikke å bruke hoteller og restauranter som holder åpent til tross for at ansatte er i streik. YTF ble i går utfordret av Parat til å ta stafettpinnen videre. – Vi vil ikke gjennomføre kurs og konferanser så lenge streiken varer, sier YTFs forbundsleder Svein Furøy.

YTF vil nå flytte medlemsmøter fra hoteller til sjåførrom. – Vi har en del medlemsmøter i tiden fremover, og disse vil flyttes fra hoteller til sjåførenes pauserom, sier Furøy.

– YTF støtter Fellesforbundet og deres kamp for lokale lønnsforhandlinger, sier Furøy. I de fleste av YTFs overenskomster har man rett på lokale forhandlinger, slik at lønnsdannelsen lokalt følger utviklingen i bedriften og området. – Vi kan ikke se hvorfor NHO service nekter lønnsdannelse lokalt i hotell, når NHO i andre sammenhenger er så tydelig på at lønnsdannelsen skal skje lokalt, sier forbundslederen.

Han vil nå sende stafettpinnen videre til Norsk transportarbeiderforbund i LO. – Flest mulig må støtte opp om streiken, slik at hotell- og restaurantarbeidere får lønnen de fortjener, sier Furøy.