YS krever økt kjøpekraft og bedre pensjon

I likhet med LO har YS vedtatt samordnet oppgjør for sine 35 000 medlemmer i private virksomheter. Mandag klokken 15.00 overleverte leder i YS-Privat, Vegard Einan, årets tariffkrav til arbeidslivsdirektør i NHO, Nina Melsom.

I YS er det fem forbund, bestående av Parat, Negotia, SAFE, Yrkestrafikkforbundet og Delta som organiserer store grupper med arbeidstakere i private virksomheter.
– I tillegg til økt kjøpekraft for alle våre medlemmer, krever vi en videreføring av AFP som en avtalefestet ordning. AFP-ordningen er god for de som er som får den til utbetaling, men det er for mange som uforskyldt faller ut av ordningen på tampen av arbeidslivet. Dette må rettes opp i årets oppgjør, sier Einan.

YS har også krav knyttet til tjenestepensjon. Ifølge Einan er det behov for pensjonsopptjening fra første krone, uansett stillingsbrøk, også for dem under 20 år.
– YS krever videre at nivåene i dagens lovbestemte tjenestepensjonsordning må økes, sier Einan.

YS er en selvstendig part i årets tariffoppgjør.
– Våre 35 000 medlemmer vil om nødvendig streike for å få gjennomslag, men nå skal vi først forhandle. Vi har tid frem til 22. mars klokken 24.00 for å bli enige, sier Einan.

Einan sier det parallelt med samordnet oppgjør vil gjennomføres forhandlinger mellom Parat og Norsk Industri på industrioverenskomstens bestemmelser.
– Forhandlingene knyttes blant annet til kravet om at arbeidsgiver må dekke merutgifter til reise, kost og losji for ansatte som sendes på oppdrag, sier Einan.

For YS er det satt av tid til forhandlinger med NHO frem til 22. mars klokken 24.00. Dersom partene ikke blir enige er det avtalt mekling fra 3. april til 7. april klokken 24.00.

Bildetekst:

Kravorekkelse mellom leder i YS-Privat, Vegard Einan og arbeidslivsdirektør i NHO, Nina Melsom. Foto: Trygve Bergsland.