Yr med ny versjon av vær-appen

Yr lanserer torsdag 19. oktober en oppdatert versjon av sin mobilapp. Den oppdaterte Yr-appen gir brukeren en virkelighetstro framstilling av været gjennom dagen, i stedet for tabeller med grafer, tall og symboler.

Den oppdaterte Yr-appen gir en helt ny opplevelse av værvarselet. Når du åpner appen på mobilen, blir du møtt av en velkomsthilsen som gjerne tipser deg om egnet utstyr og klær for dagen.

Den nye versjonen utnytter mobilens muligheter for visualisering på en bedre måte enn den gamle versjonen.

– Yr-appen har vært nærmest uforandret siden 2009 og trengte fornying, sier NRKs Yr-sjef Ingrid Støver Jensen.

Hun tror den nye versjonen appellerer til yngre brukere, men håper at mange av dem som allerede bruker appen vil bli glad i den nye også.

Slik får du den nyeste versjonen

Alle vil få mulighet til å oppdatere til nyeste versjon på mobilen.

Hvis du ikke har installert appen fra før må du laste den ned fra Google Play eller App Store.

Hvis du har appen installert fra før vil den enten oppdatere seg automatisk, eller du må oppdatere appen manuelt i App Store eller Google Play. Dette er avhengig av hvordan mobilen din er innstilt.

Beholder alle visningsformer

Vær i tabellform er en arv fra avisenes bakside. Med symboler for sol, skyer og regn har dette tidligere vært den vanligste måten å vise frem værvarslene på.

For dem som foretrekker å få værvarselet på gamlemåten, vil dette fortsatt være tilgjengelig.

Brukerne kan nå velge mellom tre ulike visninger:

• Himmel: Dette er nytt
  • Tabell: Denne kjenner du fra før, men kommer i ny drakt
  • Graf: Denne kjenner du fra før, men kommer i ny drakt

Ingrid Støver Jensen
Produktutviklingssjef og redaktør Yr
Medieutvikling
Post: NRK, RC 13, Pb. 8500 Majorstuen, 0340 Oslo
nrk.no

Brukerne vil fortsatt kunne hente fram værvarslene i grafer og tabeller slik de kjenner det fra før.

Slik blir TV-julen på NRK30.11.2017 17:49Pressemelding

«Little Women» er et splitter nytt kostymedrama basert på Louisa May Alcotts berømte roman fra 1800-tallet. BBC-serien er en av flere du kan kose deg med på NRK i julen. «Kvelden før kvelden» byr på julestemning fra Sporten på Frognerseteren og «Ribbe minutt for minutt» - fra en stekeovn. Stjernekampvinner Adam Douglas er en av mange artister vi kan lytte til i NRKs sjangerbrede musikktilbud i desember. «NRKs juleparty» er ett av dem. Vil du bestemme TV-kvelden selv, er NRK TV det perfekte alternativ.