DIBS AS

YouGov: Dette får Ola og Kari i julegave

I år har det vært 11 prosent mer netthandel av julegaver, melder betalingsformidlerne Nets & DIBS, som har holdt et våken øye med hva som blir lagt under juletreet i år.

Kan du ikke vente med å finne ut av hva som ligger under treet? Så er det gode nyheter fra Nets og DIBS som har parallelt med deres håndtering av juletransaksjoner, engasjert YouGov til å undersøke hva nordmenn kan forvente å få av julegaver i år.

» De første 18 dagene i desember har vi sett en økning på 11% flere nett-transaksjoner sammenlignet med fjoråret «, forteller Johanna Tell, Salg og Partner ansvarlig i DIBS Payment Services, en del av Nets, som administrerer betalinger for mer enn 25.000 nettbutikker over hele Norden.

Mange hadde forventet at julehandelen ville avta i desember etter nordmenns shopping-bonanza i november, hvor vi målte 39% vekst i netthandel i løpet av Black week. Cyber Monday den 27 November hadde en spektakulær vekst i antall transaksjoner på 92% sammenlignet med året før. I følge Johanna Tell viser veksten at Black Friday ikke har hatt en negativ innvirkning på netthandelen i desember, slik det var spådd av enkelte, som et resultat av omsetningsfesten i November.

»Dette gjorde oss nysgjerrige på hva det egentlig er som nordmenn legger i innkjøpskurven under julenetthandelen«, fortsetter hun.

De fleste pakker er myke

I følge undersøkelsen, som har baser seg på svar fra 1009 norske respondenter, er det tydelig at det er stor sannsynlighet for at det er myke pakker under juletreet: 48% av de som ble spurt svarte nemlig ja til å kjøpe klær, sko, eller accessoirer som julegave i år.

» De fleste kjøper jo flere julegaver, så selv om halvparten av oss kjøper myke pakker er det 35% som kjøper leketøy. Det vitner om at det ikke er noen grunn til å bekymre seg for de minste; julen er fortsatt barnas fest «, utdyper, Johanna Tell, som minner om at de som kjøper julegaver på nett skal bør sjekke leveransetiden, slik at gaven kommer frem innen juleaften.

»Fra våre daglige transaksjonsmålinger kan vi i år bekrefte at veksten i netthandelen er størst mot slutten av desember, så det er viktig å sjekke leveransetid hos den enkelte nettbutikk hvis man skal handle i ellevte time«, avslutter hun.

Om DIBS AS

DIBS AS

Følg saker fra DIBS AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra DIBS AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra DIBS AS