Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Yoghurt naturell er i vinden som aldri før

Del
Nordmenn spiser mer yoghurt naturell enn noensinne, opplyser Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Mens den totale yoghurtmengden nordmenn spiser har hatt en økning på 13 % de siste 5 årene, har yoghurt naturell i samme periode økt med hele 74 %.

– Denne utviklingen kan ha flere medvirkende årsaker, men en faktor kan være økt fokus på å redusere inntaket av sukker. I tillegg kan den økende interessen for å lage mat fra bunnen av med færre ingredienser være en del bildet. Nordmenn er blitt mer opptatt av at maten skal være så ren og naturlig som mulig, sier Berg Hauge.

Tar markedsandeler i yoghurtsegmentet
Selv om fruktyoghurt fortsatt står for den største andelen av yoghurtsalget, ser vi at yoghurt naturell øker jevnt. Fra å utgjøre 7 % av totalen i 2010, står den naturelle varianten nå for 11 % av alt yoghurtsalg i Norge.

– Dette kan tyde på at forbrukerne i økende grad ønsker å sette sammen sin egen meny i stedet for ferdigprodukter. Ved å velge naturellvarianten kan de selv tilsette frukt, bær, müsli og nøtter etter eget ønske og behov, sier Berg Hauge.

Forbrukerne ønsker sunnere produkter
Sukkermengden i yoghurt er blitt vesentlig redusert den senere tid både for en rekke nye yoghurttyper generelt og for barneyoghurt spesielt. Yoghurt naturell er helt uten tilsatt sukker.

– Yoghurt naturell er et anvendelig produkt som passer inn i en rekke matoppskrifter, både i desserter, brød- og kakebaking, salatdressinger, sauser, dipp, smoothies og frokostblandinger, sier Berg Hauge.

Anbefaler «3 om dagen»
Norske helsemyndigheter anbefaler i sine kostråd daglig inntak av magre meieriprodukter. For å sikre anbefalt kalsiuminntak anbefaler Melk.no et daglig inntak av tre porsjoner melk- og meieriprodukter i tillegg til et sunt og variert kosthold. Yoghurt er enkelt å bruke i matlagning og et lite måltid i seg selv, som gjerne kan være en av «3 om dagen».

Omsetningen av meieriprodukter øker jevnt
Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at alle produktkategorier bortsett fra melk går opp i volum i 2015. Melk går ned både i forbruk per capita og volum, mens ost, smør og rømme har en fin økning både i volum og per capita. Fløte og yoghurt øker også i volum siste år, men har en liten nedgang i forbruk per capita.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Utvikling i melkeforbruk 2014-2015
Utvikling i melkeforbruk 2014-2015
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye