Yoghurt naturell er i vinden som aldri før
– Denne utviklingen kan ha flere medvirkende årsaker, men en faktor kan være økt fokus på å redusere inntaket av sukker. I tillegg kan den økende interessen for å lage mat fra bunnen av med færre ingredienser være en del bildet. Nordmenn er blitt mer opptatt av at maten skal være så ren og naturlig som mulig, sier Berg Hauge.
Tar markedsandeler i yoghurtsegmentet
Selv om fruktyoghurt fortsatt står for den største andelen av yoghurtsalget, ser vi at yoghurt naturell øker jevnt. Fra å utgjøre 7 % av totalen i 2010, står den naturelle varianten nå for 11 % av alt yoghurtsalg i Norge.
– Dette kan tyde på at forbrukerne i økende grad ønsker å sette sammen sin egen meny i stedet for ferdigprodukter. Ved å velge naturellvarianten kan de selv tilsette frukt, bær, müsli og nøtter etter eget ønske og behov, sier Berg Hauge.
Forbrukerne ønsker sunnere produkter
Sukkermengden i yoghurt er blitt vesentlig redusert den senere tid både for en rekke nye yoghurttyper generelt og for barneyoghurt spesielt. Yoghurt naturell er helt uten tilsatt sukker.
– Yoghurt naturell er et anvendelig produkt som passer inn i en rekke matoppskrifter, både i desserter, brød- og kakebaking, salatdressinger, sauser, dipp, smoothies og frokostblandinger, sier Berg Hauge.
Anbefaler «3 om dagen»
Norske helsemyndigheter anbefaler i sine kostråd daglig inntak av magre meieriprodukter. For å sikre anbefalt kalsiuminntak anbefaler Melk.no et daglig inntak av tre porsjoner melk- og meieriprodukter i tillegg til et sunt og variert kosthold. Yoghurt er enkelt å bruke i matlagning og et lite måltid i seg selv, som gjerne kan være en av «3 om dagen».
Omsetningen av meieriprodukter øker jevnt
Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at alle produktkategorier bortsett fra melk går opp i volum i 2015. Melk går ned både i forbruk per capita og volum, mens ost, smør og rømme har en fin økning både i volum og per capita. Fløte og yoghurt øker også i volum siste år, men har en liten nedgang i forbruk per capita.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDaglig leder
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom