Yoga for alle

I Yoga helt enkelt! fokuser yogalærer Bente Helene Schei på det klassiske og enkle i yogaen, og gir deg konkrete øvelser og program du kan følge hjemme. Det handler om å gjøre yoga tilgjengelig for alle.

Foto: Nicki Twang

Boken inkluderer øvelser for hele kroppen med programmer fra 10 til 90 minutter. I tillegg til de generelle programmene, får du egne programmer med øvelser som hjelper mot plager med mage og tarm, nakke og rygg, balanse og konsentrasjon. Stillingene er tydelig beskrevet og illustrert med bilder av forfatteren som gjør det lett å gjennomføre på egenhånd.

– Yoga kan gjøres hvor som helst, når som helst og av hvem som helst. Det er bare å tilpasse øvelsene til der du er, skriver Bente.

I tillegg til å beskrive hvordan stillingene utføres, forklarer hun hva du skal være oppmerksom på, hva du skal passe på og hva som er virkningen av stillingene. Med denne informasjonen, gir øvelsene ekstra mening for alle yogiene der ute.

Les også: Tre enkle yogaøvelser alle kan klare

Grunntanken bak Bentes yogaundervisning er at yoga er enkelt. Det finnes nær sagt ingen grenser for hvem som kan gjøre yoga, eller hvor og når det kan gjøres. Selv med litt yoga kan du få svært stor uttelling.

Bente Helene Schei er yogalærer og daglig leder av Senter for klassisk yoga og har undervist i yoga i mange år. Hun har utdannelse fra Yogalærerskolen og engasjerer seg aktivt i faget yogaens stilling i Norge. Bente har selv erfart yogaens positive virkninger gjennom 17 år med regelmessig yogapraksis og meditasjon. Hun er medlem av Norsk Yogalærerforbund. Som bakgrunn har Bente Juridikum fra Universitetet i Oslo med etterutdannelse innen ledelse fra BI.

Gå til soundcloud.com/yogaheltenkelt for å lytte til enkle avspenninger med Bente Helene Schei.

Foto: Nicki Twang
Bente Helene Schei. Foto: Nicki Twang