Ylva skadestatus fredag kl. 13.00

Frende har allerede passert 100 forsikringssaker etter Ylva.

Ylva herjer i Nordland og Troms, og med vindkast på opptil 163 kilometer i timen er ikke skader til å unngå.

- Vi har stor pågang på telefonen nå, og passerer 100 registrerte skader. De fleste er bygningsskader, flest så langt i Helgelandsområdet, sier skadesjef på  bygning i Frende, Yngve A. Høvig.

- Tak har blåst av, det samme har takstein og piper. Vi har også hele naust som har blåst på sjøen og vi har så langt fått meldt et 20-30 skader på båt og bil, forteller skadesjefen.

- Uværet pågår mens mange er på jobb, så vi venter stor pågang også utover dagen og inn i helgen, når folk kommer hjem og får oversikt over skadene på båter og eiendom, sier Høvig.

Med Helgeland Sparebank som en av 15 eierbanker, og egne salgssentre i Nordland og Troms har Frende spesielt stor markedsandel på Helgeland, men også generelt i de berørte områdene, med 11,6 prosent i Nordland.