Yara International ASA

YARA velger norske VARD til å bygge utslippsfritt skip

Brevik, 15. august 2018: Verdens første elektriske og selvkjørende containerskip, Yara Birkeland, er et skritt nærmere sjøsetting. Med Statsminister Erna Solberg tilstede, signerte YARA i dag en avtale med VARD på cirka 250 millioner kroner for å bygge skipet. Vard Brevik vil levere skipet tidlig i 2020, og det vil være selvgående innen 2022.

I mai 2017 annonserte gjødselselskapet YARA og teknologiselskapet KONGSBERG et samarbeid for å bygge verdens første selvgående elektriske containerskip. Når skipet er i drift vil det årlig erstatte 40.000 turer med dieseldrevne lastebiler. Ved å flytte transport fra vei til sjø reduseres utslipp av CO2 og NOx og trafikksituasjonen bedres i tett befolkede strøk.

Det er knyttet stor interesse til utviklingen av skipet, både nasjonalt og internasjonalt.

«Det er første gang noen bygger et skip som Yara Birkeland. Vi har satset på samarbeidspartnere med sterk entreprenør-ånd og med ekspertise i verdensklasse. VARD har lang erfaring med å bygge spesialtilpassede skip, og vil levere et fartøy som kommer til å skape endring. Skipet vil føre til reduserte utslipp, og vil bidra til å skaffe nok mat til verden samtidig som vi tar vare på klima og miljø», sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i YARA.

VARD er et ledende selskap innen design og bygging av spesialfartøy. Yara Birkeland er planlagt levert fra Vard Brevik i Telemark første kvartal 2020. Fartøyets skrog skal bygges ved Vard Braila i Romania.

Roy Reite, konsernsjef i VARD sier: “Vi er svært glade for at YARA valgte oss som partner i dette innovative og spennende prosjektet. Med vår lange erfaring i å bygge skreddersydde avanserte spesialfartøy, er vi begeistret over å få muligheten til å bygge verdens første selvkjørende og elektriske containerskip. Det er en stor glede for meg å ønske YARA og KONGSBERG velkommen til VARD, og vi ser frem til et godt samarbeid med alle partnerne i prosjektet».

Prosjektet har mottatt 133,6 millioner kroner i støtte fra ENOVA som er Statens virkemiddelapparat i utviklingen av lavutslippssamfunnet og framtidens energisystem.

Statsminister Erna Solberg var tilstede i Brevik under signering av avtalen mellom YARA og VARD.

«Dette er et godt eksempel på hvordan norsk industri kan samarbeide for å finne opp nye løsninger og å skape grønne arbeidsplasser. YARA, KONGSBERG og VARD har bygget videre på kunnskap om teknologi, logistikk og skipsbygging. De har hatt en ambisjon om å skape bærekraftig innovasjon sammen. Da får vi spennende pionerprosjekter som dette. Jeg er stolt over at Regjeringen har støttet utviklingen gjennom ENOVA og ønsker lykke til med byggingen», sa statsminister Solberg.

Teknologiselskapet KONGSBERG er en viktig partner i prosjektet. KONGSBERG har ansvar for teknologi, inkludert sensorer og integrasjon som er nødvendig for fjernstyrt og autonom operasjon. KONGSBERG leder an i en endring av maritim industri som først vil påvirke korte distanser til sjøs, og som har potensial for flere segmenter.

«Yara Birkeland er et viktig steg framover for hele den maritime næringen og innebærer betydelige fremskritt innen bærekraft og teknologi. Den norske maritime klyngen har tatt en lederrolle når det gjelder teknologi, design, lovgiving, testing og alle andre sider av utviklingen”, sier Geir Håøy, konsernsjef i KONGSBERG.
Prosjektet startet som et tiltak for å bedre logistikk ved Yara Porsgrunns gjødselfabrikk.
Hver dag trengs mer enn 100 dieseldrevne turer med lastebil for å transportere produkter fra Yaras Porsgrunn-anlegg til havner i Brevik og Larvik. Derfra sender YARA produkter til kunder over hele verden. Med det nye autonome batteridrevne containerskipet flytter YARA transporten fra vei til sjø og reduserer dermed støynivå og støvutslipp, forbedrer sikkerheten til lokale veier og reduserer NOx og CO2-utslipp.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Kristin Nordal, Head of External Communications, YARA
Epost: Kristin.nordal@yara.com

Hege Anita Akselvoll, SVP Corporate Communications and Head of CEO Office, Vard
Epost: hege.akselvoll@vard.com

Gunvor Hatling Midtbø, VP Communication, Kongsberg Maritime AS
Mobil: 992 14 209,
Epost: ghm@kongsberg.com

Om Yara International ASA

Yara International ASA
Drammensveien 131 131

24 15 70 00http://www.yara.com

Om Yara

I samarbeid med kunder og partnere dyrker Yara kunnskap for å brødfø verdens befolkning og ta vare på kloden, for å oppfylle vår visjon om et samfunn bygget på samarbeid, en verden uten sult og respekt for kloden vår. Våre løsninger for plantenæring og presisjonslandbruk øker bøndenes avlinger og produktkvalitet, med redusert miljøavtrykk. Våre miljøløsninger og industriløsninger forbedrer luftkvalitet, reduserer utslipp og er viktige ingredienser i utviklingen av en rekke andre produkter. Vi har en åpen bedriftskultur som vektlegger mangfold og inkludering, og vi fremmer sikkerhet og integritet hos våre ansatte, leverandører, forretningspartnere og samfunnet for øvrig.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å løse den økende sulten i Europa, og er i dag tilstede over hele verden med mer enn 17.000 ansatte og operasjon i over 60 land. I 2017 hadde Yara en omsetning på 93,8 milliarder kroner.
yara.com

Om VARD

VARD er et globalt konsern innen design og bygging av spesialfartøyer. VARD består av ni verft i Norge, Brasil, Romania og Vietnam, samt spesialselskaper innenfor design, elektro, innredning og rørinstallasjon med mer. Hovedkontoret ligger i Ålesund, og vi har ca. 9.000 ansatte som arbeider i Norge, Romania, Brasil, Vietnam, Singapore, Kroatia, Italia, India, Canada, USA, Polen, Estland, Chile og Storbritannia.
vard.com

Om KONGSBERG

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 000 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2017 driftsinntekter på 14,5 milliarder kroner.
Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.
kongsberg.com

Følg pressemeldinger fra Yara International ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yara International ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yara International ASA

Åpner for historisk satsing på grønt hydrogen og grønn ammoniakk i Norge18.2.2021 08:19:42 CET | Pressemelding

Oslo, 18. februar 2021: Yara, Statkraft og Aker Horizons inngår en intensjonsavtale om partnerskap for å produsere og utvikle en verdikjede for grønt hydrogen og grønn ammoniakk i Norge med Herøya som første prosjekt. Prosjektet kan bli et av de største klimatiltakene i norsk industrihistorie, og samtidig bidra til å utvikle ny industri, fremskynde grønn omstilling, skape nye arbeidsplasser og et konkurransefortrinn for Norge i den raskt voksende hydrogenøkonomien.