Wizz Air kommer til Avinor Oslo lufthavn

4. april 2019 åpner det ungarske flyselskapet Wizz Air en ny daglig direkterute fra Gdansk til Avinor Oslo lufthavn, og styrker med det rutetilbudet mellom Polen og Norge.

(Foto: Wizz Air)

Gdansk er Polens sjette største by, og en populær destinasjon for norske reisende. Gdansk er kjent for å være et viktig kulturelt og vitenskapelig sentrum i Polen, og danner sammen med nabobyene Gdynia og Sopot storområdet «Trippelbyen».

- Vi ser frem til å ta imot Wizz Air på sin første flygning fra Gdansk her på Oslo lufthavn. Gdansk er et viktig transportknutepunkt nord i Polen og vi er veldig glade for at Wizz Air nå lanserer en helårsrute til Norges hovedflyplass, sier Jasper Spruit, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

- Ruten vil gi en ekstra setekapasitet på 130 000 seter og vi har store forventninger til at ruten blir et godt tilskudd til vårt rutetilbud. Den vil bidra til å styrke Oslo lufthavn posisjon som et internasjonalt knutepunkt, vil bidra til økt konkurranse og vil være samfunnsøkonomisk viktig. Vi gleder oss til et fruktbart samarbeid.

Et praktisk og rimelig alternativ
WIZZ har en kapasitet på nesten to millioner passasjerer på sine lavprisruter fra åtte flyplasser i Norge i 2018, noe som representerer en vekst på 15 prosent fra samme tid i fjor. Sammen med den nye ruten som blir annonsert nå, legger WIZZ flere enn 125 nye ruter inn i sitt nettverk i 2019 og over 700 ekstra ukentlige flygninger på tvers av det omfattende og varierte nettverket som dekker 44 land.

- Vi er veldig glade for å legge til en ny rute fra Gdansk til Oslo lufthavn. Vår nye lavpris-rute vil gi et praktisk og rimelig reisealternativ for både forretningsreisende og fritidsreisende, sier Andras Rado, kommunikasjonssjef hos Wizz Air.

- For å understreke vår forpliktelse, utvider vi kontinuerlig vårt norske nettverk ved at vi allerede har kunngjort fire nye ruter fra Norge i år. Vi er sikre på at våre kunder vil sette pris på denne forbindelsen til den vakre byen Gdansk, og denne ruten vil være like populær som de andre 31 i vårt norske nettverk. Vi vil fortsette å utvide vårt nettverk og gi rimelige priser, samt å bidra til lokaløkonomien i den områdene vi flyr til.

Ruten mellom Gdansk og Oslo lufthavn skal opereres av en Airbus A320 og billettene er allerede i salg på www.wizzair.com.

PressetelefonPressetelefon til bruk for journalister

Pressevakttelefon kun til bruk for journalister. Reisende kan få informasjon ved å ringe passasjerservice på 67 03 00 00.

918 15 614 presse@avinor.no