Wien vant Taekwondo gull i Wien

19.6.2016 12:20 | Norges Kampsportforbund

Taekwondoparet Joachim Wien fra Drammen, og Nina Bansal fra Oslo imponerte i det åpne østerrikske mesterskapet i taekwondo mønster med å vinne gull i miksklassen. Mesterskapet ble arrangert lørdag i Wien. Det deltok hele 700 utøvere fra hele Europa i mesterskapet.

Dette er en sterk prestasjon. Tidligere i år har de vunnet det åpne britiske mesterskapet, det åpne spanske mesterskapet, og det åpne belgiske mesterskapet. I fjor ble de europamestere i miksklassen. Det store målet i år VM i Peru i slutten av september, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund.

I taekwondo konkurreres det internasjonalt i kamp og mønster.

Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Det konkurreres tre runder av to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen. Det er to internasjonale forbund. ITF som praktiserer semikontakt og WTF som praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Nina og Joachim ofrer alt for å bli best https://www.ntbinfo.no/pressemelding/dette-taekwondoparet-ofrer-alt-for-a-bli-best?publisherId=4477776&releaseId=10495023

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.