Widerøes verdensnyhet landet på Bergen lufthavn for første gang

Som første flyselskap i verden tar Widerøe ta i bruk jetflyet Embraer E190-E2. Flytypen beskrives som neste generasjons miljøvennlige fly.

Embraer E190-E2 landet for aller første gang på Bergen lufthavn Flesland 12. april.

Da flyet landet i Bergen for første gang var både Widerøe-ansatte, inviterte gjester og pressefolk ombord. På Bergen lufthavn Flesland sto også en stor velkomstkomité klare for å ta det brasilianske jetflyet i øyesyn. I strålende solskinn ble flyet behørig døpt i en såkalt vannbro laget av to brannbiler.

Widerøe har bestilt tre Embraer E-190-E2. I tillegg er det inngått en opsjonsavtale om ytterligere tolv fly. Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe beskriver satsingen som en ny epoke for flyselskapet.

Widerøe blir det første flyselskapet i verden som tar i bruk flyene på kommersielle flyginger. Embraer skal gå i rute mellom Bergen-Tromsø og Bergen-Bodø og har rutestart 24. april.