Wiconas CIRCAL 75R på Ticon Broen

Snøhetta, Skanska, OBOS, Hydro og C2C inviterte denne uken til frokostseminar om sirkulærøkonomi i byggenæringen. Hydro presentert der Wiconas nye aluminiumslegering CIRCAL 75R. – Legeringen brukes i profilsystemet til fasaden på Ticon Broen i Drammen. På Glassarkitektur 2019 presenteres fasadene og vi har en modell utstilt, sier Per Henning Graff i Glass og Fasadeforeningen.

Ticon Broen får en betydelig oppgradert fasade etter rehabiliteringen. Foto: Ticon Eiendom

EU-kommisjonens bærekraftmål om netto null karbonutslipp for nye bygninger innen 2030, og for alle bygninger innen 2050, tvinger arkitekter og utbyggere til å ta i bruk nye løsninger og produkter. Vugge-til-vugge (C2C) løsninger er et av disse. Bygg- og anleggsvirksomheten er en stor bidragsyter av CO2-utslipp i Norge. Stadig flere byggherrer etterspør materialer med dokumentert lave klimagassutslipp.

Wiconas legering CIRCAL 75R ble presentert som et eksempel på et

produkt med lavt klimaavtrykk. Legeringen består av minimum 75 % forbrukerskrap fra fasader og vinduer demontert fra bygninger, og resirkulert tilbake til produksjonssyklusen (urban mining).

–  Er vi en del av problemet eller en del av løsningen, spurte Egil Hogna, konserndirektør for ekstruderte løsninger i Hydro, og fortsatte selv med svaret:

– Vi ønsker å hjelpe våre kunder med å redusere karbonavtrykket. CIRCAL 75R har verdens minste CO2-avtrykk, og er Hydros hurtigst voksende produkt for tiden.

Et av prosjektene som benytter profiler med denne legeringen er Ticon Broen i Drammen, som skal rehabiliteres med en målsetting om å bli et nullhus.

Les også: Ticon-bygget får high tech fasade

På Glass og Fasadeforeningens seminar «Glassarkitektur 2019», 15. oktober på Thon Hotel Oslofjord, kan arkitekter, prosjekterende, entreprenører og utbyggere få ny kunnskap om nettopp hvordan man kan optimaliserer en «gammel» fasade med ny teknologi.

På seminaret presenteres hvordan byggherre og entreprenør har tatt i bruk moderne løsninger for å redusere energiforbruket i verneverdige Ticon Broen i Drammen med nær 80%.  Bygget får blant annet fasadeelementer med firelags isolerglass, inkludert elektrokrome glass med solskjerming og solceller i fasadeglasset

– Glass og Fasadeforeningen har inngått avtale med Ticon Eiendom, POB Entreprenør, Fasadeconsult Aluminium AS, Chromogenics og Sweco om å presenter prosjektet på Glassarkitektur 2019. Dette vil omfatte presentasjon av byggherrenes opprinnelige målsetting, betydningen av et godt tverrfaglig samarbeid i prosjekteringen, og ikke minst hvordan de utførende løser de praktiske utfordringene som faktisk dukker opp underveis i denne type rehabiliteringsprosjekter, forklarer Graff.

Glassarkitektur 2019: Finansparken, et av Europas største næringsbygg i tre.

Bærekraftige alternativer

Flesteparten av byggene vi vil finne i Norge om vi ser frem mot 2030, er allerede bygget. Det vil si at behovet for kunnskap om hvordan man når de ambisiøse nullutslippsmålene er stort.

– Glass og Fasadebransjen representerer innovativ teknologi som åpner for å skape dristig arkitektur kombinert med multifunksjonelle fasadeløsninger. Våre materialer imøtekommer byggeforskriftenes krav til sikkerhet, miljø, helse og energi. Aluminium og glass er bærekraftige alternativer i fremtidens bygg. Vi tror at nytteverdien ved å lære mer om dette er stor, både for arkitekter og utbyggere. Glassarkitektur 2019 er en nyttig møteplass i så måte, sier Bjørn Glenn Hansen, direktør i Glass og Fasadeforeningen.

– CIRCAL 75R har verdens minste CO2-avtrykk, sier Egil Hogna, konserndirektør for ekstruderte løsninger i Hydro. Foto: Therese Myklebust

Forskningsprosjekt skal gi bedre glassrekkverk18.9.2019 09:30:00 CESTPressemelding

Glass og Fasadeforeningen (GF) har i lang tid rettet oppmerksomheten mot glassrekkverk som ikke oppfyller kravene til sikring mot gjennomfall. SINTEF følger opp og advarer mot glassrekkverk med «skremmende lav kvalitet». – Mange rekkverk har høy kvalitet, men fremdeles syndes det med feil prosjektering og montering. Derfor blir GF med som partner i et forskningsprosjekt om sikre glassrekkverk, sier Bjørn Glenn Hansen.