Rebel

Waterhouse – en podcast fra Rebel

Torgeir Waterhouse er vel bevandret i det digitale landskap etter nesten tolv år som direktør for Internett og nye medier i IKT Norge og nå som partner i rådgivningsselskapet Otte. Nå lanserer han sammen med Rebel podcasten Waterhouse – en podcast fra Rebel. Her inviterer teknokjentmannen lytterne med på dypdykk og avstikkere i teknologiens vidunderlige og forunderlige verden sammen med kloke gjester. Kongstanken er å nå ut til mange – uansett kunnskapsnivå – som er nysgjerrig på teknologiens rolle i samfunnet vi lever i.

Waterhouse tar opp aktuelle tema, og naturligvis er det teknologi i koronaens tid som er fokus i de første episodene. Fem episoder er allerede produsert og publisert, og Waterhouse klinker til med digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland som gjest i første episode. Hvordan mener ministeren at Norge klart seg – teknologisk sett – gjennom krisen, og hva har hun å si om smittestopp-appen som helsemyndighetene lanserte 16. april?

I de påfølgende tre episoder spinner også samtalen rundt smittestopp-appen. Waterhouse tar en prat med Kyrre Lekve fra Simula, som laget appet på oppdrag fra Folkehelseinstituttet, og diskuterer med Trond Arve Wasskog fra Bekk og Tobias K. Torrissen fra Scienta om hvorvidt Smittestopp-appen burde ha åpen kildekode eller ikke. Det kommer også flere episoder i serien om smittesporing, før podcasten plukker opp andre temaer knyttet til teknologi.

Regjeringens vedtak om å benytte teknologi som smittestopp-appen representerer en helt ny type teknologianvendelse i en krise i Norge. Aldri før har myndighetene gått ut med en så sterk oppfordring til landets befolkning om å ta i bruk teknologi som flere mener utfordrer personvernet. Det har blitt sagt at det å ta i bruk appen er frivillig, men samtidig gis man følelsen av å ikke bidra til dugnaden om man ikke installerer den og tar den i bruk. Datatilsynet følger med, og det er enighet om at appens registrering av folks bevegelser er et inngrep i den enkeltes personvern. Samtidig ser Datatilsynet verdien i å bruke tilgjengelig teknologi for å bekjempe pandemien vi nå står i.

Smittestopp-appen har utfordret hele befolkningen til å ta standpunkt om å la seg spore for å bekjempe krisen, og har måttet veie bekymringer knyttet til personvern opp mot ønsket om å stoppe spredning av koronaviruset. Den offentlige debatten spenner fra saklig faglighet til angrep og trusler, og har vist at debatten om teknologianvendelse i Norge langt fra er moden nok. Waterhouse drøfter med gjestene om debatten kommer dit i den andre enden av krisen, eller vil vi fortsatt slite med at folk ikke kan delta uten å risikere å bli hoggestabbe?

Når selv landets forvaltningsorgan på området er så delt i sitt syn på bruken av teknologi, kan man bare ane hvor vanskelig det er for vanlige folk å få en god oversikt over hva dette handler om. Waterhouse - en podcast fra Rebel inviterer folk til å dele sine perspektiver om bruk av teknologi til å spore smitte og hvem smittene har være i kontakt med. Poenget er å synliggjøre, uten en konkurranse i debatteknikk eller retorikk, hva de forskjellige mener og hvordan teknologiene fungerer generelt.

Rebel står bak podcasten. Rebel vil fra 2021 samle ledende IT-bedrifter og teknohoder i Norges heftigste tech-community midt i Oslo, midt i kunnskapsutviklingen. Check it out: rebel.no

Kontaktpersoner:

Torgeir Waterhouse
podcast.w@terhou.se

Carl J. Onstad, partner i Rebel
carl@rebel.no

Om Rebel

Rebel
Pilestredet 56

Rebel blir IT-bransjens nye kraftsenter i  Universitetsgata 2.

Når Rebel åpner i 2021 skal deling og fagutvikling stå i fokus. Her skal en rekke møter mellom fagmennesker skape innovasjon og utvikling, med medlemsbasert kontorleie som utgangspunkt.

Følg pressemeldinger fra Rebel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rebel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.