Volkswagen viser frem I.D. CROZZ II

Videreutviklet konseptbil gir en smakebit av produksjonsmodellen som lanseres i 2020.

Volkswagen fortsetter tradisjonen med å vise frem sine viktigste nyheter dagen før Frankfurt-utstillingen åpner i form av Volkswagen Group Night. Denne gangen er det elbilkonseptet I.D. CROZZ II som får sin verdenspremiere på arrangementet.

Den videreutviklede konseptbilen er en del av Volkswagens satsing på elbiler. I første omgang vil denne resultere i tre nye elbiler i 2020. I.D. CROZZ II er en blanding av SUV og coupé, og har nå blitt ytterligere utviklet i retning av en produksjonsbil sammenlignet med I.D. CROZZ-konseptet som ble vist frem i Shanghai tidligere i år.

Både foran og bak på I.D. CROZZ II er det gjort designendringer som gjør den nærmere en produksjonsbil. Med sitt brede panser, skarpe linjer langs siden og et svart tak har I.D. CROZZ II et kraftig og maskulint uttrykk. Det iøynefallende designet på LED-lysene i fronten viser også veien mot en produksjonsmodell, og skaper samtidig en lett gjenkjennelig lyssignatur.

Også på innsiden har man videreutviklet konseptet. «Open Space»-tankegangen gir overlegen innvendig plass og en veldig fleksibel seteløsning. Ved å fjerne B-stolpene kan de store dørene åpnes vidt – noe som gjør det enkelt å få plass til selv store gjenstander som sykler i bilen.

Clean Air-systemet Volkswagen har utviklet sørger for at man alltid har ren luft inne i bilen – uavhengig av luften på utsiden. Ved hjelp av skjermene i bilen kan man overvåke luftkvaliteten og statusen på systemet. I.D. CROZZ II er også utstyrt med en helt ny stemmeassistent som lar deg åpne og lukke dørene ved hjelp av stemmekommandoer. Det er også mulig å aktivere og deaktivere den selvkjørende I.D. Pilot-teknologien ved hjelp av stemmestyringen.

I.D. CROZZ II er en sportslig nullutslippsbil som takler alle kjøreforhold. Takket være det elektriske 4MOTION firehjulsdriftsystemet klarer den seg like godt utenfor veien som i bygatene. Bilen har en elmotor på hver aksel, og en ”elektrisk mellomaksel” sørger for å fordele kreftene mellom akslene. SUVen yter 225 kW (306 hk) og har en toppfart på 180 km/t. Rekkevidden er på hele 500 kilometer per lading (NEDC). Ved å bruke hurtiglading kan man lade batteriet opp til 80% på kun 30 minutter.

Løsningen med et batteri midt i bilen og en elmotor ved hver aksel sørger for optimal vektfordeling. Det gjør at I.D. CROZZ II har kjøreegenskaper som kan sammenlignes med en Golf GTI. For å få til dette har man blant annet tatt i bruk elektronisk styrte dempere, et nytt multilink-system bak og nyutviklede MacPherson-dempere.

Den kommende familien av I.D.-modeller vil utvide Volkswagens modellportefølje. I 2020 vil Volkswagen lansere både den kompakte I.D. i  Golf-segmentet og I.D. CROZZ i SUV-segmentet. I tillegg vil Volkswagen lansere I.D. BUZZ  i 2022 – en nytolkning av den legendariske Volkswagen-bussen tyskerne liker å kalle ”Bulli” med en rekkevidde på 600 kilometer (NEDC).

Alle de tre I.D.-modellene deler den helt nye helektriske plattformen og et moderne designspråk. Andre kjennetegn for modellserien er nullutslippsrekkevidde på inntil 600 kilometer, god plass, kompakte utvendige mål og digitalisering av kontroller. I tillegg vil det nye og innovative vw.OS-operativsystemet være en del av alle I.D.-modeller og sørge for trådløs oppdatering på samme måte man kjenner fra smarttelefoner.

240 33 300http://www.volkswagen.no/

Volkswagen skriver historie med elbilen I.D. R Pikes Peak – ny rekord i ”Race to the clouds”25.6.2018 16:01Pressemelding

Volkswagen og I.D. R Pikes Peak har skrevet historie i Pikes Peak bakkeløp i Colorado, USA. Den 680 HK sterke løpsbilen I.D. R Pikes Peak, med føreren Romain Dumas (Frankrike) bak rattet, beseiret hele startfeltet søndag - inkludert biler med konvensjonell drivlinje. Således slo Volkswagen ikke bare den forrige rekorden for elbiler, men forbedret også Sébastien Loebs (Frankrike) samlede rekord fra 2013 - med totalt 16 sekunder.