Volkswagen viser frem elektrisk Crafter på IAA-messen i Hannover

Den elektriske varebilen har en nyttelast på 1,7 tonn og rekkevidde på mer enn 200 kilometer. I første omgang er det et konsept, men de første bilene vil være på veien innen kort tid.
Volkswagen e-Crafter

Elektrisk drift har hele tiden vært en del av planene for nye Crafter, og styreleder for Volkswagen Commercial Vehicles, Dr. Eckhard Scholz, var klar i talen da bilen ble vist frem.

- De første e-Crafter-modellene vil være på plass hos kundene i løpet av 2017, sa han.

Grunnkvalitetene til nye Crafter har ikke blitt endret av den elektriske driften. Konseptbilen byr fortsatt på god lastekapasitet, 11,3 kubikkmeter lasteplass og en maksimal lastehøyde på nesten 2 meter. Det er med andre ord ingen endringer i målene sammenlignet med de konvensjonelle modellene.

Den kjørbare konseptbilen har en tillat totalvekt på 4,25 tonn og er utstyrt med en 100 kW elektrisk motor. Denne sørger for jevn akselerasjon opp til toppfarten på 80 km/t – en fart som er tilstrekkelig i de urbane miljøene bilene er tenkt brukt. Takket være dreiemomentet på 290 Nm, som er tilgjengelig uten forsinkelse, har bilen nok krefter selv med maksimal last på 1709 kilo.

Konseptbilens batteripakke, som er satt sammen av 312 celler og har en kapasitet på 43 kWh, er gjemt under gulvet i varerommet og stjeler dermed ingen plass. Avhengig av konfigurasjon gir batteriet e-Crafter en rekkevidde på mer enn 200 kilometer, og det kan lades opp til 80 prosent på 45 minutter ved hjelp av en kompatibel hurtiglader. Designet tar allerede hensyn til fremtidens batterier, og man ser for seg at bilen kan bli tilgjengelig med inntil 400 kilometer rekkevidde i fremtiden – avhengig av kundenes krav.

Konseptbilen skiller seg fra de dieseldrevne Crafter-modellene med en spesiell Reef Blue Metallic-lakk, lakkerte støtfangere, en blå stripe i grillen samt de karakteristiske C-formede LED-lysene som kjennetegner alle Volkswagens elektriske biler. På innsiden har en kraftmåler tatt plassen til turtelleren, og både setene og rattet har fått blå sømmer.

Tekniske data

Driftssystem: Elektrisk motor

Effekt: 100 kW

Dreiemoment: 290 Nm