Volkswagen

Volkswagen T-Roc klar for det norske markedet

Del

Volkswagens første kompakt-SUV, T-Roc, har Norgeslansering denne uken. T-Roc er nå tilgjengelig for prøvekjøring hos Volkswagen-forhandlerne i Norge. Med nykommeren på plass kan Volkswagen nå tilby en komplett SUV-modellrekke.

Lansering

Lansering av den nye Volkswagen T-Roc startet i Norge denne uken, med mediekampanjer og lokale lanseringsaktiviteter hos forhandlerne. Reklamefilmen har fått navnet «Born Confident» og henspeiler til den nye modellen med selvsikker fremtoning.

- Med lanseringen av den nye T-Roc får vi nå en komplett SUV-modellrekke, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen. T-Roc komplementerer den suksessrike Tiguan, nyheten Tiguan Allspace og nye Touareg, som lanseres til sommeren, tilføyer Edvardsen-Eibak.

Med den nye T-Roc utvider Volkswagen sin modellportefølje med en helt ny modell som byr på store muligheter for personalisering, avanserte førerstøttesystemer, innovative digitale løsninger og effektive drivlinjer. Den nye bilen har et moderne formspråk og er designet med både komfort og dynamikk i tankene. Komfortnivået i nye T-Roc vil være på samme høye nivå som kundene allerede kjenner fra Volkswagen Golf. Kombinasjonen av disse egenskapene skal gjøre T-Roc til et friskt pust i segmentet for kompakte SUV-er.

Fullspekket av moderne teknologi

T-Roc er spekket med moderne teknologi, og kan blant annet by på en ny generasjon av det heldigitale instrumentpanelet Active Info Display, samt topp moderne infotainment-systemer med skjermstørrelse på åtte tommer. Dette i kombinasjon med Volkswagen App Connect (standardutstyr) gir kunden muligheten til å speile innhold fra sin egen smarttelefon.

T-Roc kan naturligvis også leveres med et klasseledende utvalg av førerassistansesystemer. Alle modeller vil leveres som standard med Lane Assist, Front Assist med fotgjengerovervåkning og City nødbrems samt tretthetsvarsling som overvåker sjåførens tilstand og varsler når det er på tide med en pause. ACC Adaptiv cruise control er også standardutstyr på utstyrsnivåene T-Roc Design og T-Roc Sport. Bilen vil også være tilgjengelig med en rekke assistansesystemer som ekstrautstyr. Blant disse er blindsoneovervåkning, parkeringsassistent, lysassistent og køassistent.

Mål

T-Roc er posisjonert i segmentet under Tiguan, men er i likhet med storebroren basert på den modulære plattformen MQB. Det betyr at den strukturelle basisen er lik, men de to modellene har individuelle karosserier og interiørlayout. T-Roc er 4,2 meter lang, og er dermed rundt 25 centimeter kortere enn den suksessrike Tiguan. Forholdet mellom bredden på 1,82 meter og høyden på 1,57 gjør at T-Roc fremstår som en mer sportslig bil enn de andre bilene i segmentet. Det gjør også at bilen har et lavere tyngdepunkt – som igjen bidrar til gode kjøreegenskaper.

Den lange akselavstanden på 2,6 meter gjør at T-Roc har en imponerende god innvendig plass til både passasjerer og bagasje. Med alle fem seter i bruk rommer bagasjerommet 427 liter målt fra gulv til toppen av bakseteryggen. Dersom man feller ned baksetene vil man ha hele 1290 liter bagasjeplass tilgjengelig.

Den nye T-Roc bygges på Volkswagens fabrikk i Portugal (Lisboa).

Utstyrsversjoner og drivlinjer

Nye T-Roc er tilgjengelig i tre utstyrsversjoner: basisversjonen T-Roc, T-Roc Design og T-Roc Sport. Sistnevnte kan også leveres med en GT-pakke som blant annet inneholder røde bremsekalipere, aluminiumspedaler og rød innvendig belysning som understreker bilens sportslige karakter ytterligere.

Ved lansering leveres T-Roc med tre forskjellige drivlinjer – to bensin og ett dieselalternativ. Bensinmotorene som tilbys er en 1,0 TSI-motor som yter 115 hestekrefter i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse og en 2,0 TSI-motor som yter 190 hestekrefter i kombinasjon med syvtrinns DSG automatgir og 4MOTION firehjulsdrift. Dieselmotoren som er tilgjengelig ved lansering er en 2,0 TDI-motor på som yter 150 hestekrefter og leveres med syvtrinns DSG automatgir og 4MOTION firehjulsdrift.

Etterhvert vil bilen også være tilgjengelig med en 1,5-liters TSI-motor som yter 150 hestekrefter i kombinasjon med syvtrinns DSG automatgir og enten forhjulsdrift eller 4MOTION firehjulsdrift. Det vil også lanseres en modell med 190 hestekrefters TDI-motor med DSG og 4MOTION på et senere tidspunkt.

Modellutvalg

T-Roc 1,0 115hk TSI 6-trinns manuell

287 300

T-Roc Design 1,0 115hk TSI 6-trinns manuell

304 700

T-Roc Design 2,0 150hk TDI DSG 7-trinns 4MOTION

405 600

T-Roc Sport 2,0 190hk TSI DSG 7-trinns 4MOTION

429 200

T-Roc Sport 2,0 150hk TDI DSG 7-trinns 4MOTION

424 200

Toppresultater i Euro NCAP

T-Roc fikk toppresultater i Euro NCAPs siste test. T-Roc ble klassifisert som ”Compact SUV” som også innebefatter en rekke vesentlig større biler. Resultatene var uansett imponerende – for voksne fikk T-Roc hele 96 poeng.

For beskyttelse av barn fikk den nye SUV-en hele 87 poeng. I denne testen brukes det dukker som er plassert i godkjente barneseter. Kommentarene rundt beskyttelsen var som følger: ”I Front Offset-testen var beskyttelsen av all kritiske kroppsdeler til de to barnedukkene god. Også i sidekollisjonstesten var beskyttelsen av dukkenes kritiske elementer god.”

Deformerbare karosserielementer i fronten kombinert med standardutstyret som overvåker fotgjengere resulterte i en poengsum på 79 i kategorien for beskyttelse av fotgjengere. I tillegg fikk den veldig gode skussmål for assistansesystemene.

Euro NCAP er et internasjonalt og uavhengig konsortium av myndigheter og organisasjoner, og har sitt hovedkvarter i Brüssel. Deres mål er å gi bilkjøpere informasjon om sikkerhetsnivået i biler som blir solgt på det europeiske markedet.

Kontakter

Bilder

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.volkswagen.no/

Følg saker fra Volkswagen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Volkswagen

Volkswagen skriver historie med elbilen I.D. R Pikes Peak – ny rekord i ”Race to the clouds”25.6.2018 16:01Pressemelding

Volkswagen og I.D. R Pikes Peak har skrevet historie i Pikes Peak bakkeløp i Colorado, USA. Den 680 HK sterke løpsbilen I.D. R Pikes Peak, med føreren Romain Dumas (Frankrike) bak rattet, beseiret hele startfeltet søndag - inkludert biler med konvensjonell drivlinje. Således slo Volkswagen ikke bare den forrige rekorden for elbiler, men forbedret også Sébastien Loebs (Frankrike) samlede rekord fra 2013 - med totalt 16 sekunder.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom