Volkswagen planlegger 22 millioner elektriske biler i løpet av de neste ti år

• 70 nye elektriske modeller innen 2028 – istedenfor de tidligere planlagte 50
  • Omfattende avkarboniseringsprogram for Volkswagengruppen fastlagt
  • Volkswagengruppen sikter mot full CO2-nøytralitet innen 2050
  • Dr. Herbert Diess: – Volkswagen vil endre seg radikalt. Vi tar ansvar innen alle  sentrale tema for framtida – spesielt innen klimakampen.

Volkswagenkonsernet fortsetter påtrykket for en grunnleggende endring i individuell mobilitet, og satser konsekvent på elektrifiserte biler. Økningen i planlagte modeller på gruppens elektriske plattformer gir en økning fra 15 millioner til 22 millioner kjøretøy i det kommende tiåret.

Økt elektrisk mobilitet er et viktig steg på veien mot CO2-nøytralitet. Volkswagen har fastlagt et omfattende avkarboniseringsprogram med mål om å oppnå en fullstendig CO2-nøytral balanse innen alle områder fra kjøretøyflåte via produksjon til administrasjon innen 2050. Volkswagen forplikter seg dermed fullt og helt til klimamålene i Paris-avtalen.

– Volkswagen tar ansvar innen de sentrale framtidstemaene, spesielt for å hindre klimaendringer. Målene i Paris-avtalen er vår ledesnor. I de kommende årene vil vi skritt for skritt gjøre produksjonen og andre verdiskapende prosesser CO2-nøytrale. På denne måten yter vi vårt bidrag til å avgrense global oppvarming. Individuell mobilitet for millioner av mennesker skal også være mulig i framtiden, men da sikker, miljøvennlig og koplet til Internett.

For å kunne bære de nødvendige investeringene i offensiven for elektrisk mobilitet, må vi øke effektivitet og ytelser inne alle områder, sier dr. Hermann Diess, toppleder for Volkswagen AG.

For å nå målet om full CO2-nøytralitet innen 2050, baserer Volkswagenkonsernet seg på tre prinsipper: For det første, en effektiv og bærekraftig CO2-reduksjon. For det andre, en overgang til fornybare energikilder for elektrisitet. For det tredje, å kompensere for utslipp av CO2 som ikke kan unngås.

For å bedre CO2-balansen til kjøretøy gjennom hele livssyklusen, gjennomfører Volkswagen tiltak i hele deleforsyningskjeden. Et detaljert veikart blir for tiden tegnet. Spesielt innen stål- og aluminiumsproduksjon er det et stort innsparingspotensial.

Innen 2025, er målet å redusere livsløpsutslippet av CO2 fra den samlede kjøretøyflåten med 30%, sammenlignet med 2015. Derfor elektrifiserer Volkswagen modellutvalget, og investerer mer enn 30 milliarder Euro innen 2023. Andelen av elektriske biler i kjøretøyflåten skal være minst 40% innen 2030.

Allerede i år er den første bilen av den nye generasjonen på markedet: Audi e-tron. Og med oppstarten av ID. blir elektriske biler gjort tilgjengelig for brede lag av befolkningen. Den første bølgen består for øvrig av ID. CROZZ, SEAT el-born, SKODA Vision E, ID. BUZZ og ID. VIZZION.

LG Chem, SKI, CATL og Samsung er valgt som strategiske leverandører av batterier for sikre denne offensiven. På grunn av stadig stigende etterspørsel, ser også Volkswagen nøye på muligheten for å ta del i en egen europeisk batteriproduksjon. Også faststoffbatterier har et framtidig stort potensial. Målet er å industrialisere denne teknologien sammen med partner QuantumScape.

Samtidig skal CO2-utslippene fra alle verk reduseres med 50% innen 2025, i forhold til 2010-nivå. Ombyggingen av kraftstasjonen i Wolfsburg fra kull til gass vil redusere CO2-utlippene med 1,5 millioner tonn årlig fra 2023 og framover. Audis produksjon i Brussel er for eksempel allerede helt CO2-nøytral. Og Zwickau-fabrikken vil ikke bare bli det ledende produksjonsstedet for den modulære elektriske plattformen (MBE). ID.-bilene som bygges der vil også leveres til kunder med et helt nøytralt CO2-regnskap.

MEB er hjertet i Volkswagens elektriske offensiv. Gjennom partnerskap og størst mulig utbredelse av MEB, vil skaleringseffekter senke kostnadene betydelig. Dermed blir individuell mobilitet også i framtida mulig for mange mennesker. Det første eksempelet på slike partnerskap, med e.GO Mobile AG, ble kunngjort på bilutstillingen i Genève.

1) Audi e-tron: Kombinert effektforbruk i kWh/ 100 km*: 26,2 – 22,6 (WLTP), 24,6 – 23,7 (NEFZ). CO2-utslipp: 0 g/km. * Avhenger av utstyrsnivå.

2) Nær produksjonsklare konseptbiler.

240 33 300http://www.vw.no

Ren elbilportefølje skal ta Volkswagen til topps igjen2.1.2024 14:16:58 CET | Pressemelding

Etter mange år på topp, har Volkswagen mistet plassen som Norges mest kjøpte personbilmerke. Nå tar merket fatt på 2024 med nye priser, utelukkende elbiler i porteføljen og ambisjoner om å ta tilbake førsteplassen. – Vi har Norges beste, elektriske modellportefølje, folkelige priser og et svært kompetent forhandlernett nærme kunder over hele landet. Vi har alle forutsetninger for å ta tilbake førsteplassen, sier Ulf Tore Hekneby.