Volkswagen på bilutstillingen i Genève

Verdenspremiere: Konseptbilen ID. BUGGY

• Sommercruiser: ID. BUGGY er en nytolkning av den legendariske strandbuggyen, nå helelektrisk.
  • Ren kjøreglede: Med studien viser Volkswagen nye nyanser av fritidsorientert elektrifisering, basert på en klassisk oppskrift: hekkmotor og bakhjulsdrift.
  • Opphav i California: Den originale Beach Buggy ble skapt på den amerikanske vestkysten, på basis av «Bobla».
  • Statement: «Det puristiske designet er en moderne, retrofri tolkning av et ikon» (Klaus Bischoff, sjefsdesigner).
  • MEB-basis: Sikkerhetschassis med helelektrisk drift basert på den nye modulære elektriske plattformen.
  • Energi på stranda: 62 kWh-batteri, som er optimert for korte, men kjøreglade utflukter. (Rekkevidde: 250 km etter WLTP).
  • Utgangspunkt for andre: På basis av ID. BUGGY inviteres kreative start-up selskaper til å bygge forskjelligste versjoner for en ny tid.

Parallellene mellom den originale strandbuggyen og ID. BUGGY fjerner 50 års tidsforskjell som ved å slå over en vippebryter: Alle Buggy-variantene fra 1960-tallet var basert på høy modulær fleksibilitet – med chassiset til den legendariske «Bobla» som basis. I hekken hadde den en firesylindret boksermotor. Over chassis og motor bygget småserieprodusenter glassfiberkarosseri, og skapte med det bilhistorie.

ID. BUGGY forener dette kultkonseptet med de mest moderne tekniske mulighetene. Utgangpunktet nå er det fleksible chassiset til MEB-plattformen, med høyspenningsbatteriet som en integrert del av gulvet. I denne konseptstudien er energikapasiteten 62 kWh, noe som gir hekkmotoren på 204 hk (150 kW) rundt 250 km rekkevidde (WLTP). 0 – 100 km/h går på 7,2 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 160 km/h.

Det vil også la seg gjøre å sette i en ekstra elmotor også på forakselen, slik at ID. BUGGY får helelektrisk firehjulsdrift.

Ikke tak, ingen dører

MEB-plattformen gir et godt utgangspunkt for å kombinere de skarpeste proporsjonene med det nye design-DNA-et for e-mobilitet. ID. BUGGY gjør dette til fulle. Det klare, skulpturelle designspråket utrykker også den enestående kjøreopplevelsen til en buggy. For å nyte fartsvinden mest mulig, ble det bevisst gitt avkall på fast tak og dører. Dette er også grunnen til at det slitesterke og minimalistiske interiørdesignet består av vannfaste materialer. Studien er en ren toseter, men alternativt kan ID. BUGGY også innredes som en 2+2-seter.

«Powered by Volkswagen» – bygget av X?

Karosseriet i konseptstudien er bygget i en selvbærende miks av aluminium, stål og kunststoff. Takket være den modulære byggemåten, kan hele karosseriet skilles fra MEB-chassiset. Det er et klart signal til småprodusenter og start-up selskaper: Som på 1960-tallet åpner Volkswagen opp for eksterne produsenter med ID. BUGGY-konseptet.

Generelt har MEB-plattformen potensial til å danne teknisk basis for mange bilprodusenter, med mange ulike tilnærminger til elektrisk mobilitet. I begynnelsen av 2019 annonserte nemlig Volkswagen at de ville gjøre MEB tilgjengelig for konkurrenter som en plattform for elektriske kjøretøy.

Varsel om flere ID.-modeller?

ID. BUGGY viser samtidig tydelig hvilken spennvidde som finnes innen utslippsfri mobilitet fra Volkswagen, på basis av den modulære elektriske plattformen. Etter ID. (kompaktklasse), ID. BUZZ (Van), ID. CROZZ (SUV) og ID. VIZZION (sedan), er nye ID. BUGGY den femte studien på basis av MEB. Dermed understreker Volkswagen de store mulighetene som finnes i ID.-familien.

Til forskjell fra de fire foregående konseptstudiene, er ikke ID. BUGGY utstyrt med noe system for autonom kjøring. Dette skal være en morobil for aktiv kjøring sommerstid, og som først og fremst skal spre glede på korte turer. Dermed viser denne studien at en enkelt utstyrt modell med fullt fokus på klassisk kjøreglede også har en plass i den framtidige ID.-familien.

Nye Volkswagen Passat – delvis autonom og mer elektrisk

• Passat GTE får elektrisk rekkevidde på ca. 55 km målt etter WLTP (ca. 70 km etter NEDC).
  • Stor teknisk oppdatering som viser vei for kommende modeller.
  • Ny generasjon infotainmentsystem med integrert SIM-kort og nye online-tjenester.
  • Delvis autonom kjøring, fra stillestående til motorveisfart (opptil 210 km/h).
  • Nytt interiør med mange tekniske finesser – og tidenes beste lydanlegg.

Verdens mest solgte mellomklassebil vil bryte en magisk grense til våren, og en ting er sikkert: Passat nr. 30 million vil være av en betydelig videreutvikling av generasjon 8. En stor, teknisk oppgradering gir en ny Passat som har de siste innovasjonene til Volkswagen på plass.

«Travel Assist» får verdenspremiere i Passat. Som første Volkswagen blir Passat utstyrt med «IQ.DRIVE», et system som gjør det mulig å kjøre delvis autonomt i alle ønskelige hastigheter – helt fra stillestående og opptil 210 km/h. En viktig del av «Travel Assist» er et kapasitivt ratt (også det for første gang i en Volkswagen). Rattet registrerer førerens berøringer, og utgjør dermed et interaktivt grensesnitt med førerstøttesystemene.

Nye Passat får viktige sikkerhetsoppgraderinger som «Emergency Steering Assist», som bruker bremseinngrep til økt sikkerhet ved en unnamanøver, og «IQ.LIGHT» - interaktive LED-matrix-lyskastere som gjør natt til dag. Dette er en innovativ lysteknologi som tidligere bare har vært mulig å levere i Touareg, men som nå blir standard på alle utgaver av Passat i Norge.

MIB3-infotainment

Parallelt med introduksjonen av nye Passat, introduseres tredje generasjon av det modulære infotainmentsystemet (MIB3). Det inneholder «App Connect» – et grensesnitt for integrering av smarttelefonapper, for første gang hos Volkswagen også med mulighet for trådløs tilkopling av «Apple CarPlay».

Om ønskelig, er nye Passat alltid online, siden et integrert SIM-kort er standard. Det gir tilgang til en forbedret navigasjonstjeneste med sanntidsoppdateringer, musikkstrømmetjenester, Internett-radio, en naturlig (online-basert) stemmestyringsfunksjon og sømløs tilknytning til online-tjenester fra «Volkswagen We».

I tillegg vil det bli mulig å ta med seg bilens innstillinger via en kommende skytjeneste, og smarttelefoner vil kunne brukes som «Mobile Key» for åpning og start av nye Passat.

MIB3-systemet får også en ny «Digital Cockpit», en videreutvikling av forgjengerens «Active Info Display». «Digital Cockpit» har tre forskjellige display-konfigurasjoner, som føreren kan velge mellom med et tastetrykk på multifunksjonsrattet.

Innvendig har nye Passat nye dekorelementer og stoff, en ny dørinnredning, nye fargevalg, nye instrumenter og et nytt ratt. Det klassiske analoge uret er nå byttet ut med et høyverdig, bakbelyst Passat-merke.

I midtkonsollen finnes en større, åpen flate, som kan utstyres med induktiv ladning av smarttelefoner, ved siden av finnes også en USB-C tilkopling.

Tidenes beste lyd

Den danske Hi-Fi spesialisten Dynaudio kan levere et lydanlegg på hele 700 watt i nye Passat. De har gjort omfattende tilpasninger til bilens interiør, for å kunne gi den beste lyden som noen gang har vært å høre i en Passat.

Nye Passat GTE får betydelig oppgradert elektrisk rekkevidde, med 55 km målt etter WLTP (70 km etter NEDC)*, samtidig som systemeffekten på 160 kW/ 218 hk gir kombinasjonen av elektromotor og turbobensin komfortable langtursressurser.

Nye Passat GTE tilfredsstiller allerede de kommende Euro 6d-utslippskravene (gjeldende fra 2021), mens alle andre TSI- og TDI-motorer tilfredsstiller Euro 6d-TEMP. Alle bensin- og dieselmotorer er utstyrt med partikkelfilter.

En studie av nye Volkswagen Passat vises på bilutstillingen i Genève, og den oppgraderte modellen kan bestilles fra mai måned. Nye Passat har lansering i Norge i slutten av september.

*Rekkevidde, forbruks- og utslippstall er prognoseverdier.

T-Roc R – ny toppmodell av den populære crossoveren

• Verdenspremiere på nær produksjonsklar studie
  • 300 hk (221 kW) og 400 Nm dreiemoment
  • 4MOTION firehjulsdrift og 7-trinns DSG-gir standard
  • R-spesifikt design med ny front og nytt hekkparti
  • Omfattende standardutstyr: Progressiv styring, sportsunderstell, kjøreprogram som inkluderer «Race Mode», «Launch Control» og muligheten til å slå av ESC.

Siden 2010 har R vært kjennemerket på Volkswagens mest eksklusive og racinginspirerte modeller. Nå vil en R-utgave også toppe modellutvalget av den populære crossoveren T-Roc.

Utvendig kjenner du T-Roc R på den markante fronten, med en nedre grill som løper i hele bilens bredde. Vertikale kjørelys markerer avslutningen på de store luftinntakene.

Bak sladrer støtfangeren med ekstra luftriller, R-diffusor i kontrastfarge og to doble avgassrør om ambisjonene. Sidespeilene er i matt Chromeoptikk, og takspoileren er en egen R-versjon. I tillegg vil kjennere raskt legge merke til R-symbolene i grillen foran, på sidene og på bakluka.

Nye T-Roc R er utviklet og testet av VoIkswagen R, blant annet på legendariske Nürburgring Nordschleife. Ingeniørene har også dratt nytte av ekspertisen til vår egen Petter Solberg, verdensmester både i rally og rallycross, og Volkswagens fabrikkfører Benjamin Leuchter.

Streetmate og Cityskater: Helhetlig elektrisk mobilitet fra Volkswagen

• Urban mobilitet: Volkswagen presenterer innovative elektriske kjøretøy for urbane miljø.
  • Streetmate: Elektrisk konseptscooter som kan kjøres sittende eller stående.
  • Streetmate veier 65 kg og har en toppfart på 45 km/h. Rekkevidden er opptil 35 km.
  • Cityskater med tre hjul: Urban skater med elektrisk kraft for «den siste etappen helt fram» .
  • Cityskater har en toppfart på 20 km/h og en rekkevidde på opptil 15 km.
  • Når den slås sammen, får Cityskater lett plass i bagasjerommet, og du kan ta den med på T-banen.

Volkswagen tar et nytt steg i retning av en helhetlig tilnærming til elektrisk mobilitet. I tillegg til ID.-familien, satser merket også målrettet på mikromobilitet. På bilutstillingen i Genève vises to innovative konsept som eksemplifiserer denne nye formen for mobilitet.

Cityskater er en produksjonsklar surfer for den siste veien helt fram dit du skal, mens det scooter-lignende konseptkjøretøyet Streetmate kan fungere for mange jobbpendlingsdistanser.

Et sømløst nettverk av ulike typer kjøretøy – inkludert kompakte mobilitetsprodukt som Streetmate og Cityskater – åpner spennende nye muligheter for urban mobilitet.

Passat R-Line
Passat R-Line