Volkswagen oppretter europeisk batteriunion sammen med Northvolt

Europeiske selskap og institusjoner forener kreftene under lederskap av Volkswagengruppen og Northvolt, og oppretter sammenslutningen Europeisk Batteriunion (EBU). Målet er å bidra med midler til forskning, utvikling og industriell implementering av batteriteknologi.

Volkswagengruppen og flere europeiske partnere går sammen om å danne EBU, med mål om å bli en pådriver innen batteriforskning i hele Europa. Den nye sammenslutningen (konsortium) skal ledes av Volkswagengruppen sammen med den svenske batteriprodusenten Northvolt.

De felles forskningsaktivitetene til EBU vil dekke hele batterienes verdikjede – fra råmateriale via celleteknologi til resirkulering. Overordet målsetting er å tilegne seg en mye bredere kunnskapsbase for batteriproduksjon.

EBU har partnere innen forskning og industri fra syv EU-land. Forskningsaktivitetene vil også fokusere på utvikling og konstruksjon av fabrikkteknologi, som muliggjør en bærekraftig, klimavennlig, og konkurransedyktig produksjon av battericeller i EU.

Alle involverte partnere vil øke sine investeringer som en følge av de planlagte
forskningsaktivitetene. Investeringene kan få offentlig finansiell støtte, siden det tyske, statlige organet Bundesministerium für Wirtschaft und Energie har utlovet midler til denne typen forskning.

Alle resultater av forskningsarbeidet innen EBU vil bli utvekslet mellom alle partnere, på tvers av nasjonale grenser. De felles forskningsaktivitetene starter i begynnelsen av år 2020.