Volkswagen nummer 150 000 000 til norsk kunde

24. august ble Volkswagen nummer 150 000 000 bygget på fabrikken i Wolfsburg, og 11. oktober ble Golf GTE-en med det spesielle produksjonsnummeret levert ut til en fornøyd eier av Albjerk Bil i Lier.
Representanter fra både fabrikken, importøren Harald A. Møller og Albjerk bil var på plass da Turid Sedahl Knutsen fikk utlevert Volkswagen nummer 150 000 000

- Det er stort for oss i Volkswagen i Norge at akkurat denne bilen kom hit. Bilen med produksjonsnummeret 150 000 000 er en historisk milepæl for både fabrikken, Volkswagen i Norge og Albjerk bil. Den symboliserer både Volkswagens sterke historie og spennende fremtid, og vi må gratulere kunden med den nye, og veldig spesielle bilen, sa kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge, Anita Svanes.

Turid Sedahl Knutsen har vært Volkswagen-kunde i lang tid. Den nye Golf GTE er den sjette Golf i rekken, og hun har også hatt Polo, Passat og Caravelle.

- Golf GTE er en veldig sprek og morsom bil å kjøre, og jeg er spent på den nye teknologien. Jeg har ladeplass på jobb og tenker det er fint med et miljøvennlig alternativ som kan kombineres med fossilt drivstoff, sa Turid Sedahl Knutsen, som har tenkt å kjøre Golf GTE i elbilmodus mesteparten av tiden.

- Norge er et suksessmarked for elbiler og ladbare hybrider, og et læringsmarked for Volkswagen internasjonalt. Derfor synes vi det er ekstra spesielt at bilen som ble nummer 150 000 000 er en Golf GTE, sa Anita Svanes.

Det er ikke tilfeldig at bil nummer 150 000 000 ble en Golf. Kompaktbilen er konsernets mest solgte modell gjennom tidene med mer enn 34 millioner solgte eksemplarer. Det er mer enn bilen som startet det hele – den klassiske ”Bobla” som ble produsert i 21,5 millioner eksemplarer frem til produksjonen ble stoppet i Mexico i 2003.

- 150 millioner biler betyr at vi har gjort drømmen om å eie en bil til virkelighet for 150 millioner kunder over hele verden. Vi i ledelsen takker alle Volkswagen-ansatte på alle våre fabrikker. Uten dere hadde ikke dette jubileet vært mulig, sa toppsjef i Volkswagen, Dr. Herbert Diess på fabrikken i Wolfsburg da Knutsens bil rullet av produksjonslinjen tidligere i år.

I dag produseres det mer enn 60 ulike Volkswagen-modeller over hele verden, og selskapet bygger biler på mer enn 50 ulike steder i 14 land. Det hele startet imidlertid i Wolfsburg, og fabrikken der har produsert nesten en tredjedel av alle Volkswagen-modellene som er solgt hittil. Drøye 44 millioner biler har rullet ut av fabrikken som ligger mellom Hannover og Berlin.

Her forlater bilen fabrikken i Wolfsburg 24. august. Anledningen ble markert av blant andre Volkswagens toppsjef Dr. Herbert Diess.