Volkswagen

Volkswagen ID.R på Nordsløyfa: Høyteknologi møter tradisjon

Del

20.832 km, 73 svinger, store høydeforskjeller: Nürburgring Nordschleife. Volkswagen har valgt en av verdens mest ikoniske racerbaner for det neste rekordforsøket med den helelektriske ID.R.

ID. R på Nürburgring Nordschleife
ID. R på Nürburgring Nordschleife
  • Helelektrisk racerbil skal jakte ny runderekord gjennom legendariske strekkepartier
  • Den 20.832 km lange Nordsløyfa er favorittbanen til ID.R-sjåfør Romain Dumas
  • ID.R er forventet å kunne nå en snittfart på over 185 km/t

 

En runderekord på berg-og-dalbanen i det tyske Eifel-området står som et adelsmerke for enhver racer- og produksjonsbil. Den gjeldende rekorden for elbiler er på 6:45,90, satt av briten Peter Dumbreck i en NIO EP9 i 2017.

Igjen vil Romain Dumas være mannen bak rattet på ID.R. Franskmannen har vunnet 24-timersløpet på Nürburgring fire ganger, og er en av de mest suksessfulle nordsløyfeekspertene som finnes.

– Nürburgring Nordschleife er min favorittbane. Selv om jeg har kjørt tusenvis av kilometer der, gir den meg alltid gåsehud, hver gang jeg kjører ut av pit lane, sier Dumas. – Og det gir en helt spesiell følelse å kjøre gjennom de legendariske strekkepartiene som «Flugplatz», «Fuchsröhre» og «Karusell» i ID.R, som er nesten lydløs.

Nordsløyfa var «Green hell» for Formel 1-ikon Jackie Stewart

Jackie Stewart, verdensmester i Formel 1 og tre ganger vinner av Tysklands Grand Prix på Nürburgring (1968, 1971 og 1973), ga i ærefrykt banen navnet «The Green Hell». Også i dag må sjåfører som Dumas vise en sunn porsjon respekt, på hver eneste runde.

– Et nøkkelpunkt for en god rundetid er «Flugplatz». Du må få med mye fart gjennom denne kombinasjonen av bakketopp og høyresving, siden den etterfølges av et langt fullgassparti. Her kan du hente mye tid, forklarer Dumas.

41-åringen understreker samtidig at «Flugplatz» er spesielt kinkig med en sportsvognprototype som ID.R. – Aerodynamikken til ID.R bestemmes i stor grad av luftstrømmen under bilen, sier han. Da vil det være kritisk å få løft over bakketoppen.

Finnes ikke på noen annen racerbane

Et av de mest markante strekkepartiene er «Caracciola-karusellen», som er oppkallet etter tidligere racerfører Rudolf Caracciola. – En så heftig dosert kurve finner du ikke lenger på noen annen racerbane, sier Dumas. – Det er et av de langsomste partiene på Nordsløyfa. Dessverre er betongelementene så ujevne, at jeg med ID.R må holde meg på den flatere, asfalterte yttersiden. ID.R er så lav at risikoen for å slå nedi med frontvingen og ødelegge den, er for stor.

Et annet nøkkelparti i jakten på runderekorden for elektriske biler er «Döttinger Höhe», et tre kilometer langt rettstrekk på slutten av Nordsløyfa. Energistyringen i racerbilen er programmert slik at litium-ion batteriene skal ha reserver for en siste spurt, slik at Dumas kan kjøre mot mål i toppfart.

Mest mulig fart ut på «Döttinger Höhe»

– Jeg må få med mest mulig fart ut på «Döttinger Höhe», sier franskmannen. – Nøkkelen er å finne idealsporet gjennom «Galgenkopf», en dobbel høyresving like før. I en racerbil med ytelser som ID.R, må man stålsette seg for ikke å bremse der, avslutter Dumas.

Dersom Dumas får til en perfekt runde, vil gjennomsnittsfarten ligge over 185 km/t.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

ID. R på Nürburgring Nordschleife
ID. R på Nürburgring Nordschleife
Last ned bilde
Romain Dumas
Romain Dumas
Last ned bilde
Nürburgring Nordschleife
Nürburgring Nordschleife
Last ned bilde

Lenker

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.volkswagen.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-newsroom.com/en

https://www.volkswagenag.com/

Følg saker fra Volkswagen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Volkswagen

Verdenspremiere for «Nye Volkswagen» på IAA23.8.2019 12:21:25 CESTPressemelding

Volkswagen presenterer nytt merkevaredesign og ny logo på bilutstillingen i Frankfurt Presentasjonen av merket skal bli betydelig yngre, mer digital og generelt mer moderne Som både Bobla og Golf, vil ID.3 starte en ny æra for Volkswagen Det nye merkevaredesignet er en logisk konsekvens av Volkswagens strategiske reorientering På årets bilutstilling i Frankfurt vil Volkswagen avduke to verdenspremierer. I tillegg til den elektriske ID.3, presenteres også en ny logo og merkevaredesign for publikum under mottoet «Nye Volkswagen». Akkurat som Bobla og Golf gjorde i sin tid, vil ID.3 bety starten på en ny æra for Volkswagen – elektrisk, tilkoplet og karbonnøytral. Den strategiske endringen, som innebærer både reorientert innhold og bærekraftige produkter, ble startet for nesten fire år siden. Nå blir dette synlig i form av et nytt merkevaredesign. – IAA i Frankfurt blir en milepæl i den strategiske reorienteringen til Volkswagen. Resultatet av arbeidet vårt blir synlig i form av ID.3 og de

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom