Volkswagen ID. blir pioner innen bærekraftig mobilitet

Volkswagen forplikter seg til Paris Climate Agreement, og er i gang med en omfattende omlegging til bærekraftig mobilitet med sin elbiloffensiv. Kommende Volkswagen ID. blir første seriemodell som er produsert klimanøytralt.

ID. blir Volkswagens første seriemodell som er produsert klimanøytralt.

Volkswagen gjør omfattende investeringer for å gjøre Volkswagen ID. til den første serieproduserte modellen som vil bli produsert klimanøytralt.

– Klimaendringene er vår tids største utfordring, sier Thomas Ulbrich, styremedlem med ansvar for e-mobilitet i Volkswagen. Produksjonen av ID. vil redusere klimaavtrykket med over en million tonn CO2 per år – tilsvarende et kullkraftverk som kan forsyne 300 000 husstander med elektrisitet.

Ladet med vannkraft, eller andre fornybare energikilder, vil den kommende elbilen fra Volkswagen være CO2-nøytral gjennom hele livsløpet.

I tillegg til nye ID. arbeider Volkswagen med et omfattende karbonreduksjonsprogram også for andre modeller, og innen 2025 vil merket lansere mer enn 20 rene elektriske biler.

– Som verdens største bilprodusent tar Volkswagen ansvar. Nye ID. blir konsernets første seriemodell som er produsert klimanøytralt. For at også bruken skal bli utslippsfri, vil vi sørge for mange muligheter for å lade med grønn strøm. Virkelig bærekraftig mobilitet er mulig hvis alle vil det, og arbeider med det som felles mål, forsetter Ulbrich.

Volkswagens råd for bærekraftig utvikling støtter forpliktelsen

Georg Keller er en av direktørene som grunnla FNs Global Compact, og er også talsmann for Volkswagengruppens råd for bærekraftig utvikling:

– De menneskeskapte CO2-utslippene må reduseres så raskt som mulig. Volkswagens råd for bærekraftig utvikling har siden opprettelsen engasjert seg sterkt for at klimahensyn blir en av de strategiske prioriteringene til konsernet. Med elbiloffensiven og ID. har Volkswagen tatt et riktig veivalg. Nå gjelder det å sikre en konsekvent gjennomføring av dette veivalget.

Grønn strøm fra battericelle til lading

I produksjonen av ID. innretter Volkswagen hele verdikjeden for å unngå eller redusere CO2-utslipp. Battericellene blir produsert i Europa, og den nødvendige energien kommer fra grønne energikilder. Videre innsparingspotensial undersøkes for tiden sammen med direkte og indirekte leverandører, i hele leveringskjeden, helt tilbake til utvinningen av råstoff.

Uunngåelige utslipp i produksjonen blir kompensert for gjennom sertifiserte klimaprosjekt, slik at hele produksjonen av ID. vil være CO2-nøytral ved lanseringen.

I Tyskland har Volkswagen opprettet datterselskapet Elli, som skal levere bærekraftige energi- og ladeløsninger under merkenavnet Volkswagen Naturstrom®. I tillegg er Volkswagen en av partnerne bak hurtigladenettverket IONITY, som vil gi grønn strøm i rundt 400 ladestasjoner langs europeiske motorveier – alle steder der det er tilgjengelig. Eierne av ID. vil med bruk av fornybar energi bidra til at ID. forblir klimanøytral gjennom livsløpet.

Norsk pionerrolle

I Norge gir både avgiftsfritaket for elektriske biler, og en energiforsyning som i stor grad er basert på fornybar vannkraft, et i særstilling godt grunnlag for Volkswagens store satsing på elektriske biler:

– Den storstilte omleggingen til elektrisk mobilitet vi står overfor, forutsetter at vi samarbeider tett med politisk ledelse, ikke minst når det gjelder utbygging av ladeinfrastruktur. At Volkswagen vil kunne levere elektriske biler som er bærekraftige både i produksjon og bruk, vil være et betydelig bidrag i kampen mot klimaendringene, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

Volkswagen vil gjøre elektriske biler attraktive og oppnåelige for flest mulig. Fra slutten av 2019 vil den kompakte ID. rulle ut av produksjonslinjen i Zwickau-fabrikken og markedsintroduksjonen blir i 2020. Kort tid etter følger SUV-en ID. CROZZ, ID. BUZZ og sedanen ID. VIZZION. Innen 2023 vil Volkswagen alene investere rundt ni milliarder euro i elektrisk mobilitet.

ID. blir Volkswagens første seriemodell som er produsert klimanøytralt.
Thomas Ulbrich, styremedlem med ansvar for e-mobilitet i Volkswagen.
Georg Keller, talsmann for Volkswagengruppens råd for bærekraftig utvikling.
ID. familien
Christian Senger, leder for elektrisk drivlinje i Volkswagen.
Christian Senger, leder for elektrisk drivlinje i Volkswagen.
Volkswagens nye powerbank for elbiler.
Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen i Norge.