Vogntog på vinteren: NAF krever strengere krav og flere kontroller
Konsekvensene kan bli store og dramatiske når hengeren på et vogntog treffer en personbil i 60 kilometer i timen. En demonstrasjon foretatt på NAFs trafikksenter Vålerbanen i Hedmark viser store skader på bilen etter en slik ulykke. Hadde ulykken skjedd på veien ville personbilen også vært i fart, og konsekvensene hadde blitt enda mer dramatiske.
– Dette er alle bilisters store skrekk og en frykt mange kjenner på nå med glatte vinterveier og mange store vogntog på veiene. Og det er lite eller ingen ting du selv kan gjøre for å unngå en slik ulykke, dersom du møter et vogntog som mister kontrollen over hengeren, sier Ryste i NAF.
Strengere krav
I dag kan vogntog kjøre i Norge dersom de har dekk som er såkalt «mud and snow»-merket. Men denne godkjenningen er ikke tilstrekkelig på norske vinterveier. Det dukker jevnlig opp dekk som har godkjenningsmerket, men som er langt fra egnet for å kjøre på vinterføre.
– Vi trenger nye og skjerpede krav. En bedre ordning finnes, såkalt «three-peak mountain snowflake» eller alpesymbolet, som vil stille krav til vinterdekk som er forsvarlige å bruke på norsk vinterføre. NAF oppfordrer norske myndigheter til å så raskt som mulig innføre dette kravet, sier Ryste.
Strengere krav må følges opp med flere kontroller, slik at vogntog som utgjør en fare på veiene på grunn av dårlige dekk blir stoppet.
Press på priser
NAF oppfordrer også de som kjøper og bestiller transporttjenester til å ta sin del av ansvaret.
– Noen selskaper som benytter seg av ansatte eller transportselskaper som ikke har erfaring med norske vinterveier, sender disse på glattkjøringskurs før de legger ut på veiene. Det er veldig lurt, selv om det ikke er et krav. Flere bør ta et ansvar for å bidra til å ivareta tryggheten på veiene, sier Ryste.
I tillegg bør ikke press på priser og kostnadskutt få gå på bekostning av trafikksikkerhet.
– Dessverre ser vi en utvikling der priser presses på bekostning av trygt utstyr og tilstrekkelig opplæring. Det er bekymringsfullt. Både offentlige og private kjøpere av transporttjenester bør stille høye krav til trafikksikkerhet fra transportselskapene, sier Ryste.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Konsekvensene kan bli store og dramatiske når hengeren på et vogntog treffer en personbil i 60 kilometer i timen. En demonstrasjon foretatt på NAFs trafikksenter Vålerbanen i Hedmark viser store skader på bilen etter en slik ulykke. Hadde ulykken skjedd på veien ville personbilen også vært i fart, og konsekvensene hadde blitt enda mer dramatiske.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216ryste.camilla@naf.noNils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel17.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Å få ned veiforfallet gir 27 milliarder i gevinst12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nok penger til å få ned vei-forfallet vil gi store gevinster for samfunnet. – Det smaker mye mer enn det koster å holde veinettet ved like, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Gjør vårens steinsprut-sjekk av bilen10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Vinteren vi har lagt bak oss har vært lang og variabel. Da har det blitt strødd rekordartede mengder med grus på veiene. - Med så store mengder grus har mange fått steinsprutskader på bilen. Derfor er det viktig å gå over bilen og utbedre lakkskader nå når våren har kommet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.
NAF: - Vurder nøye når du skal legge om til sommerdekk på bilen4.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å få piggdekkene av bilen kommer tidlig i år, men fortsatt er det vinterlig flere steder. - Er det fortsatt vinterføre der du kjører i hverdagen, la piggdekkene være på bilen en stund til, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF frykter trafikkaos i tre år når Ring 1 stenges2.4.2024 11:35:38 CEST | Pressemelding
Når Ring 1 stenges i tre år, vil trafikk tilsvarende en firefelts motorvei legge et stort press på veinettet rundt Oslo. – Vi frykter stengingen vil medføre kork, kaos og økte reisetider i mange år fremover hvis det ikke legges bedre til rette, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom