VM-troppen klar: Topprankede norske utøvere klare for VM i taekwondo

17.5.2017 01:23 | Norges Kampsportforbund

Treneren for det norske taekwondo-landslaget, Dave Cook, har nå tatt ut laget som skal delta i senior-VM. VM arrangeres i Muju i Sør-Korea 19-30 juni, og fem norske utøvere er tatt ut til mesterskapet. Flere av disse har gjort seg bemerket med sterke prestasjoner internasjonalt i år. To av utøverne er ranket blant de 20 beste i verden.

Langsiktig satsing mot Tokyo-OL
Norges Kampsportforbund har som målsetting at norske utøvere skal kvalifisere seg til sommer-OL i Tokyo 2020. Det norske laget må derfor ha kapasitet til å kunne kjempe om medaljer. De fem utøverne som skal representere Norge i dette VM er:

Marie Magnus, Keum Gang Taekwondo Nesttun – 57 kg
Tina Røe Skaar, Øvre Romerike Budo Senter – 73 kg
Victor Asp, Grorud Taekwondo klubb , - 68 kg
John Asp, Grorud Taekwondo klubb -74 kg
Richard Andre Ordemann, Tøyen Taekwondo klubb -80 kg

- Richard Ordremann og Tina Røe Skaar er ranket blant de 20 beste i verden. Richard Ordemann vant i februar gull i US Open; et av de mest prestisjefylte stevnene i verden. På det samme stevnet vant brødrene John og Victor Asp sølv i hver sin klasse. Tina Skaar deltok i sommer-OL i Rio i fjor. Etter et lengre skadefravær var hun tilbake i det åpne nederlandske mesterskapet i mars. Her tok hun en sterk bronsemedalje, og viste at hun er tilbake for fullt i forkant av VM. Marie Magnus vant sølv i Fujairah Open i februar. John Asp og Richard Ordemann vil ankomme VM rett fra en tøff treningssamling i Iran, motiverte og klare for fight, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Nybygd taekwondo-park
World Taekwondo Federation har bygget en egen taekwondo-park i Muju, hvor VM skal arrangeres. Parken inneholder taekwondo-museum, egen taekwondo-stadion, treningslokaler og et eget hotellkompleks. Anlegget ble ferdigstilt i 2013.

Taekwondo har over 100 millioner utøvere i 206 land. Siden dette VM arrangeres i taekwondoens hjemland er det forventet rekordstor deltagelse. Ikke minst vil VM bli viktig for å sikre seg viktige ranking-poeng i forbindelse med OL-kvalifiseringen. Forrige VM ble arrangert i Russland i 2015. Da deltok 872 utøvere fra 139 nasjoner.

Siste gang Norge vant medalje i VM var i 2009 i København. Da vant Nikolina Kursar bronsemedalje. Det vil bli live sending fra VM for de som ønsker å følge arrangementet på nett: https://www.youtube.com/user/worldtaekwondo

Program:

Søndag 25. juni: