VM sølv-til Norge i karate

Nora Benedicte Handelsby (15 år) fra Sarpsborg Karate Klubb vant i kveld sølv i junior-VM i karate.

Nora Benedicte Handelsby samme med landslagstrener Wayne Otto

-Dette er en kjempeprestasjon, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund. Mesterskapet er tidenes største junior-VM i karate med over 1700 utøvere fra 110 nasjoner. Forrige gang Norge vant VM-sølv for juniorer var i 2009.

Nora tapte finalen i klasse kvinner kadett pluss 54 kilo mot Sakura Sawashima fra Japan. Sawashima er ranket som nummer seks i verden. I tillegg til sølvmedaljen sikret Handelsby seg verdifulle rankingpoeng for deltagelse i ungdoms-OL, som arrangeres i Argentina i oktober 2018.

Imponerte i de innledende kampene
Nora imponert stort i sine innledende kamper. Hun vant den første kampen 3-0 over Martina Sachova fra Tsjekkia. Den neste kampen mot Wood Hei Chow fra Hong Kong vant hun 2-1. I sin tredje kamp møtte hun Kimberly Oliva fra El Salvador. Denne kampen vant hun hele 8-0. I semifinalen møtte hun Petra Nuic fra Kroatia, og vant til slutt denne kampen på dommeravgjørelse.

- Det er ingen tilfeldighet at Nora Benedicte Handelsby gjør det så bra. Tidligere i år vant hun Franzefoss-stipendet på grunn av sin flotte utvikling over tid. I tillegg er Nora en del av utviklingsprosjektet som Norges Kampsportforbund har i samarbeid med Sparebankstiftelsen og Olympiatoppen frem mot sommer-OL 2024, sier Jacobsen.
Norges Kampsportforbund har etablert et fulltidslag i karate som trenes av Wayne Otto. Målsettingen til dette fulltidslaget er å kvalifisere utøvere til sommer-OL i Tokyo i 2020. Nora er med i gruppen av unge og svært lovende utøvere som satser på OL i 2024.

Bra kampplan
- Vi hadde en bra strategi og kampplan, men jeg ble noe overrasket over hurtigheten til motstanderen i finalen, sier Handelsby. Hun sier seg allikevel svært fornøyd med turneringen, og ser frem til å satse videre. – Nå skal jeg kjøre på enda mer. Jeg ser jo at det går, og jeg vil kvalifisere meg til OL, sier en fornøyd medaljevinner.

Nora Benedicte Handelsby samme med landslagstrener Wayne Otto
Nora Benedicte Handelsby
Nora Benedicte Handelsby sammen med landslagstrener Wayne Otto

Historisk taekwondo-prestasjon av Norge i Kina24.11.2017 15:26Pressemelding

Richard Ordemann fra Tøyen Taekwondo Klubb er første nordiske utøver som har klart å kvalifisere seg til den nye superligaen Grand Slam. Grand Slam, som er etablert av World Taekwondo, skal arrangeres for første gang i Kina i slutten av desember. Ordemann kvalifiserte seg ved å delta i dagens kvalifiseringsstevne i Wuxi i Kina. De tre beste fra dette kvalifiseringsstevnet får delta i Grand Slam, og Richard Ordemann sikret seg sin billett ved å kjempe seg helt til finalen.