Innovasjon Norge

Visit Lillehammer Merket som Bærekraftig reisemål

Del

Visit Lillehammer ble i går godkjent som et bærekraftig reisemål. Allerede i dag mottar destinasjonen Merket for bærekraftig reisemål av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Lillehammer mottar Merket for bærekraftig reisemål foto: Nærings- og fiskeridepertementet
Lillehammer mottar Merket for bærekraftig reisemål foto: Nærings- og fiskeridepertementet

Visit Lillehammer startet arbeidet med bærekraftig reiselivsutvikling høsten 2016. Prosessen har involvert alle kommunene i regionen (Lillehammer, Øyer, Gausdal, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sjusjøen i Ringsaker og fra 2018 Nordre Land) i tillegg til mange lokale reiselivsbedrifter.  

- Vi er stolte av å være den største regionen og første byen som oppnår merket for bærekraftig reisemål så langt, sier Kristin Prøven som har vært prosjektleder for bærekraft arbeidet.

- Markedsundersøkelser viser at gjestene stadig blir mer opptatt av å velge bærekraftige bedrifter og reisemål - derfor er dette et viktig verdivalg i måten å tenke reiselivsutvikling framover. Merket er et verktøy for å forbedre miljøtilstanden, men det betyr ikke at destinasjonen er bærekraftig på alle områder i dag, forteller Prøven.  

Det er Innovasjon Norge som har utviklet og tilbyr Merket for Bærekraftig reisemål som verktøy for reisemål som ønsker å jobbe langsiktig for en mer bærekraftig lokal reiselivsutvikling gjennom involvering, ansvarlig styring og verdiskaping. Prosessen eies og drives av lokalt eller regionalt reisemåls- eller destinasjonsselskap. 

Helårlig reisemål og kortreiste turister
Visit Lillehammer området strekker seg fra Lillehammer og Sjusjøen i sør til midt i Gudbrandsdalen, og byr på levende bygder, historiskegårder og fjellstuer, samt lokale mat -og kulturopplevelser. Regionen har mange gode forutsetninger for en bærekraftig reiselivsutvikling, ved blant annet å være et helårlig reisemål med jevn fordeling av besøkende i sommer og vintersesong, noe som gir et godt grunnlag for verdiskapning hos bedriftene.

- Vi ønsker et større fokus på å være et helårlig reisemål som tiltrekker seg de rette turistene. Opplevelsene vi tilbyr de reisende skal være forankret i lokal historie og kultur. Å være et bærekraftig reisemål handler blant annet om ivaretagelse og formidling av lokal kultur, historie og tradisjoner, sier Prøven.   

Kurs og kvalitet
Som en del av bærekraftarbeidet har prosjektet utviklet et vertskaps -og kompetanseprogram samt flere andre kurs for alle reiselivsansatte og frivillige i regionen 

-Vi ønsker å øke kompetansen om lokal historie, tradisjoner og kultur slik at de ansatte kan anbefale flere opplevelser til gjestene, som igjen bidrar til at de blir lenger i regionen og handler mer lokale varer.Det er også viktig at vi øker kompetansen hos våre reiselivsbedrifter slik at de tilfredsstiller gjestenes ønsker og krav, sier Prøven. 

Felles handlingsplan for reiselivet
- Ved å bli merket som et bærekraftig reisemål har vi akkurat startet på reisen med å jobbe i en felles retning. Gjennom en felles handlingsplan for de tre neste år skal vi iverksette lokale tiltak, gjør riktige miljøvalg og ikke minst øke bevisstheten blant reiselivsnæring, lokalbefolkning og gjestene våre, avslutter Ove Gjesdal Reiselivssjef i Visit Lillehammer.

Kontakter

Kontakt:
Prosjektleder for Bærekraftig reisemål, Visit Lillehammer:
Kristin Prøven
E-post: kristin@lillehammer.com
Tlf. 99 30 88 48

Reiselivssjef, Visit Lillehammer:
Ove Gjesdal
E-post: ove@lillehammer.com
Tlf. 91 79 06 87

Bilder

Lillehammer mottar Merket for bærekraftig reisemål foto: Nærings- og fiskeridepertementet
Lillehammer mottar Merket for bærekraftig reisemål foto: Nærings- og fiskeridepertementet
Last ned bilde
Syv nye destinasjoner mottok i dag merket for bærekraftige reisemål. foto: NFD
Syv nye destinasjoner mottok i dag merket for bærekraftige reisemål. foto: NFD
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0158 OSLO

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Innovasjon Norge profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg saker fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom