Virke på villspor om midlertidighet

30.3.2016 13:01 | Fagforbundet

Arbeidsgiverforeningen Virke mener nye funn knuser fagbevegelsens kritikk av den økte adgangen til å ansette midlertidig. Leder i Fagforbundet, Mette Nord, mener derimot at Virke er på villspor og viser til at de midlertidige stillingene kun erstatter faste jobber.

Det er arbeidsgiverforeningen Virke som har gjennomført en undersøkelse blant sine egne medlemsbedrifter, som viser at 86 prosent av de spurte svarer at det å ansette fast ikke var et reelt alternativ for dem. Undersøkelsen er gjort blant norske bedriftsledere etter at regjeringa svekket arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Mette Nord mener administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen, og arbeidsgiverforeningen ser ut til å ha glemt hvilken kompetanse faste ansettelser gir bedriftene.

I tillegg til at det gir de ansatte forutsigbarhet, betyr det også mer kompetanseutvikling og økt stabilitet i bedriftene. Å ansette folk midlertidig er mer eller mindre bruk og kast av arbeidskraft.

Mette Nord viser til SSBs tall fra februar som viser at fra 2014 til 4. kvartal 2015 ble det19 000 færre sysselsatte på heltid, mens det ble like mange flere på deltid. Økningen i deltidssysselsettingen kom særlig blant unge menn. Dette mener Nord gir henne rett i det ikke blir flere jobber, men at midlertidige jobber kun erstatter faste jobber.