Virke og LO mener regjeringen ikke gjør nok for å få fart på den sirkulære økonomien

Regjeringen lovet i Granavolden-plattformen at Norge skal være et foregangsland innen sirkulær økonomi. Nå må de følge opp det de har lovet. Virke og LO ber om at det settes ned et ekspertutvalg.
Ivar Horneland Kristensen (Virke), Hans-Christian Gabrielsen (LO) og Espen Karlsen (Jernia) diskuterer tjenestene til Jernia, som inkluderer knivsliping og gjenvinningsordning for panner og gryter.

Sirkulær økonomi forener mer enn noensinne nærings- og miljøpolitikk. En slik økonomi betyr at ressursene må gå i sirkel, og er i større grad en tjenesteøkonomi der vi reparerer, oppgraderer, leier, leaser og gjenbruker varer og tjenester.

– Hvis vi skal få til en sirkulær økonomi må vi gjøre store grep nå. Vi kan kutte 56 prosent av utslippene hvis vi gjenbruker materialer mer. Vi skal gjøre vår del, men vi har ikke lover og insentiver som i tilstrekkelig grad legger opp til en grønn omstilling, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, arbeidsgiverorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen.

Ekspertutvalg

Virke og LO har lenge jobbet sammen om klima- og miljøspørsmål. Vi ser at den sirkulære økonomien er nødvendig for å oppnå klimavennlige og bærekraftige samfunn.

– Det er et stort potensial for arbeidsplasser og verdiskaping i en sirkulær økonomi, og vi ønsker å få økt politisk interesse og prioritering for dette i Norge, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Virke og LO krever nå at regjeringen nedsetter et ekspertutvalg, med representasjon fra næringslivet og arbeidslivet, som skal komme med vurderinger, innspill og anbefalinger til hvordan Norge kan være et foregangsland innen sirkulær økonomi.

Jernia satser

Jernia satser på resirkulering, blant annet ved å ta imot brukte kasseroller. Samtidig er de i gang med en storstilt satsing på tjenester og reparasjon. I tillegg stiller de krav til leverandører for å redusere plast og avfall i emballasje. Målene er å halvere bruken av plast, kvitte seg med all isopor de neste to årene og selge flere varer med resirkulerte materialer.

– Jernias mål er å hjelpe kundene med å leve mer bærekraftig og handle med god samvittighet. Leverandørene endrer seg ikke før vi begynner å etterspørre det, og nå ser vi at våre krav gir effekt, sier Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia.

Fra å nesten utelukkende selge varer, ønsker Jernia at halvparten av omsetningen skal komme fra tjenester fremover.

– Vi selger ikke for søppeldynga, men vil hjelpe kundene med å ta vare på sine kvalitetsprodukter, slik at de varer lenger. Nå tilbyr vi knivsliping, montering av griller, og panteordning på brukte kjeler og stekepanner, og mer skal det bli. Det handler også om å ta vare på arbeidsplassene, sier Karlsen.

– Det er imponerende å se hvordan Jernia jobber med å omstille seg og ser muligheter i tjenester og kompetanseutvikling slik at folk kan beholde og utvikle arbeidsplassene sine, sier Gabrielsen

Fakta:

Bare 9 prosent av avfallet blir resirkulert, ifølge The Circularity Gap report 2018.

En rapport fra Material Economics og finske Innovasjonsfondet Sitra viser at 56 prosent av utslipp fra materialer kan kuttes ved omstilling til en sirkulær økonomi.

Gjenvinningen av ordinært avfall i Norge avtar og var i 2017 på 70 prosent – den minste andelen på 12 år, ifølge SSB.

Jernia har spart 1,5 tonn plast siden 2018 ved å bytte til kvernet papp i utsendelsene fra nettbutikken.

Hva er sirkulær økonomi?

En økonomi som baserer seg på at mest mulig materialer går i kretsløp, og at man får minst mulig avfall. Det er mange veier til en sirkulær økonomi:

• Bruk av fornybare og resirkulerbare materialer
  • Design for reparasjon, oppgradering og gjenvinning
  • Ressurseffektivitet og prosessinnovasjon
  • Forlengelse av produktenes levetid
  • Delingsplattformer
  • Produkt som en tjeneste

Se vedlagt brev til regjeringen

Ivar Horneland Kristensen (Virke) og Hans-Christian Gabrielsen (LO) signerer brev til regjeringen med krav om ekspertutvalg innen sirkulær økonomi hos Jernia Ringnes Park.

Henrik Ibsens gate 90

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke