Vippser bort papirfakturaen

SpareBank 1 Forsikring tar i bruk Vipps faktura og reduserer umiddelbart papirfakturaene på personforsikringer med 40 prosent.

Papirfaktura.

- 40 prosent av våre kunder som betaler sine personforsikringer med papirfaktura er allerede Vipps faktura-brukere, og potensialet er stort. Vi sender årlig over 300 000 papirfakturaer til våre privatkunder, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i SpareBank 1 Forsikring.

Tiltaket er siste steg i heldigitaliseringen av forsikring, og vil være en kjærkommen endring for de yngste forsikringstakerne. De fleste får fortsatt den første fakturaen i brevpost før de oppretter avtalegiro.

Et paradoks for de unge

- Det er et paradoks at det første betalingsmøtet de yngste har med forsikringsselskapet er en faktura på papir. Det blir bakvendt for de som er vokst opp med digitale tjenester og det gir inntrykk av en gammelmodig bransje. - Det har skjedd lite innovasjon innenfor regningsbetaling, og brukernes behov har ikke stått i sentrum. At det fortsatt sendes ut over 136 millioner fakturaer på papir årlig er et godt eksempel på dette, og noe vi har som ambisjon å endre gjennom å tilby regningsbetaling i Vipps, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

Vil bli kvitt papirfakturaen for godt

Fra å være en app for vennebetaling har nå Vipps over 60 000 bedriftskunder, og vokser stort i bedriftsmarkedet. Spesielt på netthandel tar Vipps nå en større del av betalingen, og var det raskest voksende betalingsalternativet i 2017. Å tilby regningsbetaling i appen har derfor vært viktig for å styrke tilbudet til både brukerne og bedrifter.

SpareBank 1 er nest største medeier i Vipps og det er naturlig at aktøren er med og driver utvikling og bruk av tjenesten.

- Vi jobber tett med eierne og partnere våre for å utvikle tjenesten. At SpareBank1 nå kan redusere papirfakturaene med hele 40 prosent viser hvor viktig gode samarbeid er for å sikre fremtidens betalingstjenester, sier Garborg.

SpareBank 1 Forsikring jobber for å tilby Vipps faktura til alle som har papirfaktura, uansett forsikringstype. Vipps blir middelet for å bli kvitt papirfakturaen for godt.

- Vi tror endringen fra papir til Vipps faktura også resulterer i at flere betaler fakturaen i tide rett og slett fordi det er enkelt, og fordi det kan gjøres med et verktøy folk bruker fra før, sier Skovly.

Papirfaktura.
Svein Skovly, leder for innovasjon i SpareBank 1 Forsikring