Vipps lanserer Alipay i Oslo: – En gavepakke for besøksnæringen i hovedstaden
Så langt har Vipps’ samarbeid med Alipay gjort det mulig for butikker i Bergen å gjøre det enklere for kinesiske turister å betale. Samtidig får de muligheten til å markedsføre seg i Alipay-appen. Med dagens lansering er dermed Oslo enda bedre tilrettelagt for turisme fra Kina.
– Nå kan kinesere handle på akkurat samme måte som hjemme når de ferierer i Oslo. Dette er en effektiv løsning som gjør at besøksnæringen får bedre betalingsmåter, sier Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOSLO.
Pengesterke turister
Antallet kinesiske turister til Norge øker hvert år. Bare i fjor stod de for 500 000 overnattingsdøgn på norske hoteller. Og når de først er på ferie i Norge bruker de mye penger på shopping, opplevelser og mat. Med introduksjonen av Alipay gjennom Vipps er det god grunn til å tro at forbruket fra kineserne vil øke. I en undersøkelse publisert av Nielsen fra 2018 viser det seg nemlig at 90 prosent av kinesiske turister vil bruke mer penger hvis Alipay blir en akseptert betalingsmetode.
Enorm suksess i Finland
I 2016 lanserte den finske Vipps-ekvivalenten, ePassi, sitt samarbeid med Alipay. Ifølge Visit Finland økte forbruket til kinesiske turister med 39 prosent etter kun ett år, og på to år økte også turismen fra Kina med hele 63 prosent.
– Vi håper at vi også kan se de samme effektene i Norge, og vi ser allerede at Alipay er tatt godt imot blant kinesiske turister som besøker Bergen, sier Berit Svendsen, leder for Vipps’ internasjonale satsning.
15. mai i år starter også en ny direkterute mellom Oslo og Beijing, den første mellom Norge og Kina.
– Med den nye ruten tror vi at turistene vil bruke mer tid og penger på å oppleve Norges hovedstad, sier Christian Lunde i VisitOSLO.
Åpner for nye muligheter
Samarbeidet mellom Vipps og Alipay har som mål å gi både den norske turistnæringen og handelsstanden helt nye måter å markedsføre seg selv på mot kinesiske turister. For det er ikke bare mens man er på reisefot at Alipays app blir brukt. Mange planlegger reisen sin i Alipay hvor brukerstedene kan markedsføre seg selv før turistene ankommer landet. Selv når de er kommet hjem igjen åpner Alipay opp for markedsføring mot turistene som har feriert i Norge.
– Alipay er den mest populære appen i Kina med over 700 millioner brukere. Norske restauranter, butikker, hoteller og turistdestinasjoner får enklere nådd ut til den stadig økende andelen kinesiske turister til Norge. De har også muligheter til å selge varer via netthandel til turistene de har nådd ut til i etterkant av oppholdet i Norge, forteller Svendsen.
På spørsmål om når resten av norsk turistnæring kan dra nytte av Alipay svarer lederen for Vipps’ internasjonale satsning følgende:
– Norge er et langstrakt og vakkert land, det er klart turistene reiser flere steder enn kun til Oslo og Bergen når de først er på besøk her. Vi vil utvide og tilby Alipay til butikker og andre brukersteder i hele Norge i de kommende månedene. Kjøpmenn som er ivrige etter å begynne å akseptere Alipay for markedsføring og betaling før kinesisk nyttår, kan kontakte oss direkte, avslutter Svendsen.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder
Om Vipps
Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.
Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.
Følg pressemeldinger fra Vipps
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vipps på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vipps
Vipps-rekord på julaften25.12.2023 17:37:34 CET | Pressemelding
På julaften vippset nordmenn hverandre mer enn 1,5 millioner ganger. Der er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig hverdag. Totalt sendte vi 1,5 milliarder kroner med Vipps til venner og familie på den store dagen.
Apotek og kosmetikk vant julehandelen på nett22.12.2023 07:02:06 CET | Pressemelding
Varekjøp med Vipps på nett har skutt til værs i desember. Så langt er økningen i volum og antall betalinger på henholdsvis 19 og 14 %. Veksten er størst innen apotek og kosmetikk.
Vipps-rekorder på Black Friday25.11.2023 15:16:54 CET | Pressemelding
Nordmenn handlet ting for 10 prosent mer via Vipps netthandel på Black Friday, og skapte ny døgnrekord. I Black Week har summen allerede bikket godt over en milliard kroner natt til lørdag.
–Black Week på dødsleiet17.11.2023 10:41:41 CET | Pressemelding
Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps spådde Black Fridays død i 2021. Nå ser han tegn på at også Black Weeks dager kan være talte.
Vipps tilbake i REMA 100024.10.2023 15:11:10 CEST | Pressemelding
REMA 1000-kunder kan igjen vippse for handelen i fysiske butikker. – Vi er glade for at Vipps endelig er tilbake i butikkene, våre sier REMA 1000.