Vipps inngår avtale med Nets - Blir tilgjengelig i mange nettbutikker

(Oslo, 2. mars 2017) Vipps og Nets har inngått en avtale som innebærer at Netaxept, en betalingsløsning fra Nets for sikker netthandel, gjør Vipps tilgjengelig som betalingsmetode.

– Vår ambisjon er at Vipps skal være et fullgodt betalingsalternativ for alle som handler på nett og ikke minst overfor de mange store og små nettbutikkene. Derfor har det vært viktig for oss å få på plass en samarbeidsavtale som inkluderer Vipps i Netaxept-løsningen fra Nets, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

– Netaxept er tilrettelagt for de mest brukte innenlandske- og utenlandske betalingsløsningene, derfor var det helt naturlig for å oss å tilrettelegge for bruk av Vipps. Vi utvikler hele tiden våre løsninger for netthandel. Det skal være enkelt og hurtig å gjennomføre en betaling, samtidig som sikkerheten skal ivaretas, sier Asger Hattel, Konserndirektør i Nets.

Ved at Norges mest populære mobile lommebok og den ledende leverandør på e-handel i Norden inngår samarbeid om Vipps som betalingsmetode i Netaxept, ligger forholdene til rette for økt utbredelse av mobile betalinger på nettet, avslutter Hattel.

Brukt i netthandel siden før jul

Enkelte utvalgte nettbutikker som benytter Netaxept, har vært med på å teste ut Vipps ved netthandel siden før jul. Det er planlagt at Vipps gradvis gjøres tilgjengelig for nettbutikker som nå ønsker å ta denne betalingsløsningen i bruk via Netaxept.

Når forbrukeren benytter Vipps ved netthandel, slipper man å taste inn kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode. Alt man trenger er å angi mobilnummeret og godkjenne kjøpet. All informasjon om betalingskortet ligger allerede lagret i Vipps applikasjonen.

– Nettbutikkene som tar i bruk Vipps via Netaxept fra Nets får en mer effektiv salgsprosess, sier Garborg.

– Vi ser frem til å tilby Vipps til alle våre Netaxept kunder. Jo hurtigere og enklere det er å betale jo bedre er konverteringsraten i nettbutikkene, sier Hattel.

Even Westerveld, Informasjonsdirektør i DNB, tlf. 400 16 744, e-post: even.westerveld@dnb.no