Vinnerne av P3 Gull 2017

NRK P3s egen musikkpris, P3 Gull, ble arrangert for femte gang i Skur 13 i hovedstaden i kveld. Arif, Sondre Justad, Hkeem & Temur, Cezinando, Sigrid, OnklP og KingSkurkOne & Linda Vidala var blant artistene som spilte live.

Hkeem & Temur, KingSkurkOne & Linda Vidala, Sigrid, Arif, Sondre Justad og Cezinando var blant dem som spilte live fra Skur 13 i kveld. Illustrasjon: Rashid Akrim/NRK P3

Kveldens vinnere i hver kategori er uthevet.

Årets liveartist:

P3-prisen:

OnklP

_

Årets liveartist og årets låt ble kåret etter avstemning på p3.no. En jury avgjorde vinnerne i kategoriene årets nykommer og P3-prisen.

Juryens begrunnelser fra juryleder og musikksjef i P3, Mats Borch Bugge:

– Sigrid har på rekordtid nådd ut til en hel verden med et lite knippe nærmest perfekte låter. Med bunnsolide vokalprestasjoner og et band som ikler låtene ytterligere varme og snert, har Sigrid garantert en lang karriere foran seg.

Juryen om årets låt:
– Av og til hører man låter hvor alt stemmer. «Håper du har plass» har en tekst så naken, poetisk og sårbar at selv de mest innbitte blant oss mister fatningen litt. Tårer på nakent kinn. Produksjonen tar oss med fra det smått antydende til det kolossalt majestetiske på under fire minutter. Perfeksjon i alle ledd.

Juryen om årets liveartist:
– Chirag og Magdi har igjen sprengt alt av rammer for hva konsert kan være. Med et avsindig overskudd og pågangsmot, har de levert en innendørs konsertserie som overgår det meste som har skjedd i Norden. De har også via festivaler bevist at de nå er tryggere og mer lekne enn noen gang på scenen. Hattene av – det er bandana som gjelder!

Juryen om vinneren av P3-prisen:
–Pål Tøien har som hele Norges OnklP vært en av de mest markante og tydelige stemmene i norsk hiphop gjennom to tiår. Med sylskarpe, morsomme og frekke betraktninger har han slått verbalt i alle retninger – og truffet på tvers av generasjoner. På grunn av et millisekunds etterslep, har OnklP alltid ligget i front både på egne og andres låter. Gjennom sterk personlighet og en påfallende stor grad av åpenhet har han rørt og berørt en hel nasjon. Den ekte P er i stadig utvikling ved å gå inn i nye sjangre, konstellasjoner og samarbeid, og nettopp derfor er han trolig din favorittrappers favorittrapper.

Juryen består av: Mats B. Bugge (musikksjef), Adiele Arukwe (musikkprodusent/programleder) Ali Soufi (musikkjournalist/anmelder), Silje Therese R. Nordnes (programleder), Tete Lidbom (musikkprodusent/programleder), Vida Lill Berge (programleder) og Wolfgang Wee (musikkprodusent/programleder).

Pressebilder fra NRK P3: http://bit.ly/2BbNxQI

Kommunikasjonsansvarlig i NRK, Heidi Gjestad / heidi@nrk.no / 90 60 64 83

Slik blir TV-julen på NRK30.11.2017 17:49Pressemelding

«Little Women» er et splitter nytt kostymedrama basert på Louisa May Alcotts berømte roman fra 1800-tallet. BBC-serien er en av flere du kan kose deg med på NRK i julen. «Kvelden før kvelden» byr på julestemning fra Sporten på Frognerseteren og «Ribbe minutt for minutt» - fra en stekeovn. Stjernekampvinner Adam Douglas er en av mange artister vi kan lytte til i NRKs sjangerbrede musikktilbud i desember. «NRKs juleparty» er ett av dem. Vil du bestemme TV-kvelden selv, er NRK TV det perfekte alternativ.