Vinnerne av Franzefoss-stipendet og Franzefoss-fondet

I 2017 opprettet Franzefoss et stipend og et fond for å hedre enkeltpersoner, idrettslag eller kulturrangement som bidrar positivt i lokalmiljøet de er og som ellers får liten oppmerksomhet.
Fra venstre : Ionas Berg Garras, 15 år, Bøler Basket, Anna Pauline Hjort, 16 år, cello i NOR59, Jon Reidarson Darre, 15 år, fiolin NOR59, Madelen Hofseth Pedersen, 21 år, Oslo MK (motorsport), Stine Rødne Hettervik, 21 år, Oslo MK (motorsport), Truls Markussen konsernsjef Franzefoss, Milos Pilipovic, 16 år, Grorud Taekwondo klubb, Lara Kutluca, 13 år, Oslo Wushuklubb, Mona Tønne Markedssjef Franzefoss

Åtte utøvere og fem idrettslag mottok henholdsvis Franzefoss-stipendet og Franzefoss-fondet. Utdelingen foregikk i forbindelse med en fiolinkonsert med Eldbjørg Hamsing og NOR59 på Sentralen i Oslo

En helt ny verden åpner seg
Taekwondoutøver Milos Pilipovic (16) fra Grorud Taekwondo klubb og  wushu-utøver Lara Kutluca (13 år) fra Oslo Wushuklubb mottok hver sin sjekk på 10 000 kroner.
- Det er første gang jeg får et stipend, og jeg er både overrasket, takknemlige og stolte. Det er som en helt ny verden som åpner seg, sier Lara Kutluca, som har brukt de siste feriene sine til å reise til Kina for å trene med de beste wushu-utøverne i verden. I mai skal hun delta i EM i Moskva.

Milos Pilipovic er det første utøverene fra Kampsportforbundet som har klart å kvalifisere seg til et ungdoms-OL og hans stipend går med til å forberedelser til  ungdoms-OL som arrangeres i Argentina i oktober.

Et rikt bidrag til klubbkassen
I klubbkategorien fikk blant annet Grorud Taekwondo Klubb utdelt Franzefoss-fondet på kr. 20.000. De gleder seg til å kunne gi et tilbud til enda flere.
– I Grorud Taekwondo Klubb er medlemskontigenten lav fordi vi vil at alle skal ha muligheten til å være med. Midlene vi får av Franzefoss er derfor et rikt bidrag til klubbkassen, sier styreleder i Grorud Taekwondo klubb, Leyla Oguz.

Over 50 søknader
I overkant av 50 søknader ble sendt inn  og konsernsjef i Franzefoss, Truls Markussen, sier det var mange gode kandidater.
– Felles for alle stipendvinnerne er at de satser stort og presterer godt innen sine områder. Alle klubb-vinnerne tilbyr aktivitet for alle, uavhengig av sosial bakgrunn eller ambisjonsnivå. De drives av stort engasjement og frivillig innsats, og fungerer som en sosial møteplass i lokalmiljøet, sier Markussen.

Franzefoss gratulerer, og håper pengestøtten vil bidra til å åpne opp for å nå nye mål og muligheter, og inspirere til økt motivasjon og innsats.

Norges Kampsportforbund har en samarbeidsavtale med Franzefoss frem til sommer-OL i Tokyo 2020 og sportssjef Dag Jacobsen i Kampsportforbundet er veldig glad og takknemlig for at Franzefoss kan være med å bidra til de som ikke gir seg så lett. I Fjor var det to karateutøvere og en karateklubb som fikk stipendet og vi har sett at stipendet har bidratt til at de har hatt en  flott utvikling. Mottaker av fjorårets fond, Sarpsborg Karateklubb ble Norges beste karateklubb og stipendvinner Nora Benedicte Handelsby vant VM-sølv, sier Jacobsen.

Vinnerne av Franzefoss-stipendet er:
•         Anna Pauline Hjort, 16 år, spiller cello i NOR59 Kammerorkester
•         Jon Reidarson Darre, 15 år, spiller fiolin i NOR59 Kammerorkester
•         Madelen Hofseth Pedersen, 21 år, Oslo MK (motorsport)
•         Stine Rødne Hettervik, 21 år, Oslo MK (motorsport)
•         Milos Pilipovic, 16 år, Grorud Taekwondo klubb
•         Lara Kutluca, 13 år, Oslo Wushuklubb
•         Ionas Berg Garras, 15 år, Bøler Basket
•         Emilie Torgersen, 15 år, dressurrytter

Vinnerne av Franzefoss-fondet er:
•         Grorud Taekwondo Klubb v/Taufique Rana
•         Frøya og Hitra Taekwon-Do v/Jens Christian Reberg
•         Bærum Sportsklubb v/Henrik Dahl
•         FK Vigør v/Morgan Karlsen
•         Varg Kampsport og Fitness v/Petter Faye

Neste mulighet for å søke om Franzefoss-stipendet eller Franzefoss-fondet er 5. oktober 2018.

Fra venstre : Taufigue Rana, Milos Pilipovic, Leyla Oguz alle fra Grorud Taekwondo klubb.
Lara Kutluca, 13 år, Oslo Wushuklubb
Milos Pilipovic, 16 år, Grorud Taekwondo klubb