by:Larm

Vinnerne av Forbildeprisen er kåret på by:Larm

Fredag kveld delte Norsk Tipping og Norsk Musikkråd/Frifond Musikk ut årets Forbildepriser på by:Larm. Farida fra Gjøvik stakk av med den gjeveste prisen, Årets Forbilde. De andre som ble hedret, var Gundelach, Frances Wave, Whales & this lake og Unnveig Aas.

18 unge, talentfulle by:Larm-artister fra hele landet kjempet i år om de gjeve stipendene. Artistene ble først plukket ut av by:Larms egen jury, i samarbeid med prisstifterne, Norsk musikkråd/Frifond musikk og Norsk Tipping. Målet med prisene er å motivere unge utøvere til å fortsette å satse, og å være gode rollemodeller for andre som ønsker seg en musikkarriere.

”Vinnerne er på hver sin måte forbilder for andre unge talenter, blant annet gjennom et høyt musikalsk nivå. Vi tror vinnerne av årets Forbildepriser vil være gode motivatorer og ambassadører i sine lokalsamfunn,” sier spesialrådgiver, Christin Sund, i Norsk musikkråd (forvalter av Frifond musikk).

300.000 i prispenger
I år ble det delt ut til sammen 300 000 kr i prispenger, og pengene kommer fra overskuddet til Norsk Tipping, som er øremerket kulturformål. Som vinner av hovedprisen får Farida 100.000 kroner. I juryens begrunnelse heter det:

«Prisen for Årets Forbilde går til en person, som til tross sin unge alder, og det faktum at veldig få her hjemme vet noe om henne, allerede er booket til Øyafestivalen. Hun er omtalt av Billboard Magazine og MTV, og har også hatt et singelslipp. Hun beskriver sin egen musikk som en blanding av soul-elementer, 90-talls R’n’B, nordisk, sår melankoli. Via knallhard jobbing på jenterommet er Farida kanskje i ferd med å erobre verden?»

De øvrige vinnerne får en sjekk på 50.000,- kroner hver.

”Gjennom prisene ønsker vi å sette fokus på  talentene i norsk musikkliv. Gode forbilder er viktig for at bredden av låtskrivere og musikere skal vokse seg enda større. Alle fem artistene er verdige vinnere, og vi håper pengene bidrar til videre satsing på musikken,” sier sponsoransvarlig i Norsk Tipping, Pål Enger.

Øvrige jurybegrunnelser:

Unnveig Aas
Unnveig Aas har spøkt med at hun vil bli Norges svar på Taylor Swift. Kanskje går det troll i ord? Hun lager melodiøs country-pop med elektroniske innslag, noe som foreløpig har resultert i to EP-er. Hun har allerede varmet opp for Ingrid Olava og Fay Wildhagen. Juryen tror hun vil befest Holmestrands posisjon på det musikalske kartet.

Gunderlach
Gunderlach er en DJ og produsent, som alene eller sammen med andre, har holdt dansegulvene i Oslo gående i helgene i mange år. Nå har han gitt ut to singler med melankolsk elektronika, og har blitt trukket frem som «one to watch» fra Tidal og Spotify. Nå gleder juryen seg til en EP fra Kai Gunderlach og ikke minst til konsert på Øya til sommeren.

Wales & this lake
Wales & this lake fra Surnadal/Oslo og spiller hval-pop/elektro-indie-pop. De er radiospilt og har gitt ut to låter. Singelen Sahara Blind ble kåret til Ukens Urørt og nominert til årets musikkvideo i 2015. De har fått en god del internasjonal omtale, og er booket til flere festivaler. Juryen tror de vil markere seg ytterligere innen sjangeren fremover.

Frances Wave
Frances Wave legger seg helt i rygg på Motorpsycho som ett av Trondheims beste rockeband. Mange vil mene de representerer «den nye Tronheimsbølgen» av rock. Bandet har hatt stor suksess med låten Blackstar, som bl.a. ble listet på P3. De kom til semifinalen i Urørt og har blant annet vært support for Spidergawd på Byscenen. Juryen håper at Frances Wave får gutter og jenter, både i Trondheim og i landet ellers, til å hente frem gitarer og basser, og legge litt fuzz og delay på toppen.

--FAKTA--

Om Norsk musikkråd
Norsk musikkråd – musikklivets nettverk – er et samarbeidsnettverk og en interesseorganisasjon for musikklivet i Norge. Organisasjonen har rundt 140 000 medlemmer, 33 medlemsorganisasjoner, 18 fylkesmusikkråd/kulturnettverk og 150 lokale musikkråd.

Om Frifond
Frifond er en støtteordning som skal gjøre det mulig å drive med det du har lyst til å drive med – der du bor. Frifond ble opprettet av Stortinget i 2000 for å bedre de økonomiske rammebetingelsene for demokratisk og frivillig aktivitet i lokalsamfunn. Frifond musikk forvaltes av Norsk Musikkråd og en stor del av Frifondmidlene kommer fra Norsk Tipping.

Om Norsk Tipping
Norsk Tipping bidrar hvert år med over 4 milliarder kroner til samfunnsnyttige formål. Over 1 milliard går som støtte til norsk kultur. Fra spillemidlene øremerkes det penger til blant annet Frifond, Den kulturelle skolesekken, m m.

Om by:Larm

by:Larm