Vinnerne av Diabetesforbundets forskningspris 2019

Veteran Kåre Birkeland og forskningstalentet Christine Sommer tildeles Diabetesforbundets forskningspris. Sommer får prisen for yngre forskere.

Kåre Birkeland er vinner av Diabetesforbundets forskningspris

Birkeland blir omtalt av sine kollegaer som en diabetesforsker av høy nasjonal og internasjonal klasse, som er prisen verdig. Han har vært involvert i forskning siden ansettelsen ved Aker universitetssykehus i 1989. Birkelands startet med forskning på diabetes type 2 da det var nærmest ingen aktivitet på dette feltet i Norge. Han har bygget opp forskningsgruppen «Type 2 diabetes og metabolisme» ved Oslo universitetssykehus. Gruppen er i dag det største forskningsmiljøet i Norge innen diabetes type 2. Birkelands bidrag som forsker har vært betydelig innen både diabetes type 2, fedme, insulinresistens og metabolsk syndrom.

Kåre Birkeland tildeles Diabetesforbundets forskningspris på 100.000 kroner som går til hans videre diabetesforskning.

Christine Sommer er vinner av Diabetesforbundets forskningspris for yngre forskere

Sommers nåværende stilling er som postdoktor ved Oslo universitetssykehus. I sin stilling ved sykehuset fortsetter hun arbeidet med svangerskapsdiabetes, et tema hun også skrev sin doktorgradsavhandling på. Sommer undersøkte i sin avhandling etniske forskjeller i mors fedme, sammenhengen med svangerskapsdiabetes og hvordan det påvirker barnas vekt og fettmasse ved fødsel. Som forsker har hun utført banebrytende arbeid på leptinreseptor, og genetiske og epigenetiske risikofaktorer for svangerskapsdiabetes.

Sommer sier hun er stolt og veldig glad over å ha vunnet prisen. Hun har planen klar for videre forskning.

─ Jeg skal utforske hvordan epigenetikk henger sammen med svangerskapsdiabetes. I tillegg til risikofaktorer for diabetes, som overvekt, fysisk aktivitet og kostholdsfaktorer.

Christine Sommer tildeles Diabetesforbundets forskningspris for yngre forskere på 50.000 kroner som går til hennes videre diabetesforskning.