Vinneren av NM i Sunn fastfood 2019 er kåret
Målet med konkurransen er å sette søkelyset på det som tilbys til folk i farta slik at det blir lettere å velge sunnere. Stadig flere spiser mat underveis, og mange forbrukere ønsker sunnere alternativer. Det er stadig flere utsalgssteder som velger å ta hensyn til dette og som utvider sitt produkttilbud. Kriteriene for å delta i konkurransen er at retten må inneholde minst 100 g frukt eller grønnsaker og ellers være i tråd med kostrådene.
Tett i toppen
Det var tett i toppen, men de tre toppfinalistene serverte alle svært god mat til sine gjester. Vi gleder oss over å se at trenden er at stadig flere ønsker å tilby sine kunder et sundt og godt alternativ.
Det har vært god variasjon i utsalgssteder i år, og engasjementet var stort. Blant årets deltagere finner vi ferger, bensinstasjoner, streetfoodutsalg, utsalgssteder på flyplasser, kroer, festivaler og gatekjøkken. De har alle bidratt til at kundene har fått mulighet til å ta sunnere og bedre valg.
På 2. plass finner vi Haven på Oslo Lufthavn Gardermoen, med sin Smoothie bowl. Retten var pen å se på, smakte godt og mettet godt. Dette var en frokost som virkelig forbereder deg på en god reise, het det i juryens begrunnelse.
3. plassen gikk til Pink Fish i Grensen, Oslo, som hadde meldt på sin American Poke. Det var en mettende og delikat rett, med gode smaker, mente juryen.
På toppen troner Zawai med sin Zawaiian Classic poke bowl med ferske flotte råvarer, delikat presentert og med muligheten for å velge fullkornris. Zawai presenterte også retten på en forbilledlig måte, og kunne tilby liten eller stor porsjon. Dette er en flott og verdig vinner som virkelig bidrar til å vise frem at fastfood både kan være sundt, delikat og smakfullt.
- Dette smakte så godt at jeg kunne ha laget det selv, avsluttet kokken Bård Greni da han overrakte førsteprisen.
Zawai har virkelig gått inn for å fremme retten sin i konkurranseperioden.
"Vi har fokus på at fastfood ikke skal trenge å være junkfood. I våre retter ser man derfor innslag av fisk, frukt og grønt gjennom hele menyen. Kunden har også mulighet til å komponere sin egen rett for å tilpasse sine allergener og preferanser. Vi har markedsført vår rett med innlegg og stories på Instagram og Facebook med emneknaggen #sunnfastfood. Både ved å nå ut til våre over 2.000 følgere og ved å promotere innleggene på Facebook og Instagram for å nå ut til nye kunder. Vi har også brukt tv og plakater i lokalet for å tiltrekke forbigående kunder. Vi har også tilbudt nye kunder en 20 % førstegangs kjøpsrabatt ved kjøp gjennom vår app".
Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerte NM i sunn fastfood for 6. året på rad, og ser en tydelig trend. Det blir stadig flere utsalgsteder som ønsker å tilby sunnere alternativer, så denne konkurransen har kommet for å bli. Alle som serverer mat til folk i farten kunne delta.
Alle deltagerne fikk tilsendt materiell som tydelig viste at de var med i konkurransen.
Fototekst:
Fra venstre: Anne Kristin Vie, Forbrukerrådet, kokk Bård Greni, Gerd Byermoen, OFG, vinner Eirik Lothe Strand, Zawai, Oda Elisabeth Weng, SSP Nordics, Vanila Bergstrøm, Haven, Oslo Lufthavn Gardermoen, Ronny Gjøse, Pink Fish og Toril Gulbrandsen, OFG.
Nøkkelord
Bilder
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Gulrotens dag3.4.2024 11:23:29 CEST | Pressemelding
4. april er den internasjonale gulrotdagen. Gulrot er den grønnsaken vi både produserer mest av i Norge og spiser mest av, den trives godt i det norske klimaet og kan produseres over store deler av landet. Det er tid for å hedre en av våre mest allsidige grønnsaker.
Gode grunner til å spise appelsiner i påsken23.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
I Norge importerer vi appelsiner hele året, og ifølge OFGs Frukt- og grøntstatistikk 2023 importerte vi hele 32 382 tonn appelsiner. Per nordmann blir dette i gjennomsnitt rundt 30 appelsiner - drøyt seks kilo i året (1). Mange av disse spises i påsken, men hvorfor akkurat da?
Kritisk til priskrig på påskesnop21.3.2024 10:28:53 CET | Pressemelding
Påsken er for mange en tid for å kose seg litt ekstra. Det er priskrig i butikken på påskegodt, og barnas påskeegg skal fylles. Samtidig kan det være greit å være bevisst på hvor mye usunt man skal tillate seg. Holder du igjen en stund til eller er det fulle påskeegg til hele familien allerede nå?
Frukt- og grøntvolumet går ned, men omsetningen i dagligvarebransjen er rekordhøy14.3.2024 10:52:25 CET | Pressemelding
I dag presenterte Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) ferske tall fra rapporten Frukt- og grøntstatistikk 2023. Rapporten viser volumnedgang for frukt og grønt, samtidig som omsetningen i dagligvarebransjen var rekordhøy i 2023. Dyrtid har stor innvirkning og dette er dårlig nytt for folkehelsen.
Nordmenn dropper dietter12.2.2024 08:52:28 CET | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de aller fleste nordmenn dropper dietter til fordel for mer langsiktige endringer i kostholdet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom