NorgesGruppen

Vinner nye kunder i sterk markedskonkurranse

Del
NorgesGruppens kjeder økte omsetningen og vant nye kunder i 2017. - I dag presenterer vi vår samlede års- og bærekraftsrapport. Kort oppsummert velger flere kunder våre butikker, og handlekurven er litt større og litt sunnere. Det er en stor tillitserklæring til de 40 000 medarbeiderne og kjøpmennene som står på hver eneste dag for å tilby de beste butikkene, sier konsernsjef Runar Hollevik.

NorgesGruppen vokser tre ganger mer enn markedet, og antall kunder økte med 12 000 per dag.
- Vår ambisjon er å være kundenes førstevalg, og å drive lønnsom butikk på en bærekraftig måte. Resultatene, både finansielt og innen helse, miljø og mangfold, viser at vi klarer nettopp det – å skape bærekraftig vekst, sier Hollevik.

Det er første året NorgesGruppen presenterer én samlet rapport for resultatene innen økonomi og bærekraft. Årsregnskapet for 2017 viser en vekst i driftsinntektene på 6,8 prosent. Tross tøff priskonkurranse og press på bruttomarginen, opprettholdes driftsmargin EBITDA. God kostnadsutvikling og produktivitetsforbedring i 2017 er grunnlaget for det. Driftsmargin EBIT i 2017 var 3,6 prosent, ned 0,5 prosentpoeng. Resultatmarginen før skatt var 3,2 prosent i 2017, sammenlignet med 3,9 prosent i 2016. Engangshendelser gir oss et svakere resultat.

NorgesGruppen har redusert sitt matsvinn med 19 prosent siden 2015, og er på god vei mot mål om halvering innen 2025. Målet om å ha 500 løpende lærlingekontrakter innen 2020 er innen rekkevidde. I 2017 var 376 lærlinger tilknyttet de ulike forretningsområdene. Ett av målene innen sunnhet er å redusere kundenes sukkerinntak. I 2017 var nedgangen i sukker på totalt 4,3 prosent i NorgesGruppens butikker.

Se finansielle tall og status på NorgesGruppens bærekraftsmål på norgesgruppen.no

Dagligvaremarkedet inkludert netthandel utgjorde ved årsskiftet cirka 180 milliarder kroner. NorgesGruppen investerer hvert år betydelig i løsninger som sikrer en mer effektiv verdikjede, bedre butikker og ikke minst økt kompetanse.
- Konkurransen er tøff, og marginene er ytterligere presset. Spillereglene i markedet har endret seg, med netthandel og økt tilbud av mat i faghandelen. Forbrukeren spiser mer ute og i farta. Vi ønsker å lykkes med å møte kundenes krav om å spare tid og penger, på samme tid som vi tilbyr et bredt og sunt vareutvalg. Det tror vi er nøkkelen til at vi vokser mer enn markedet, og vi skal ta nye steg for å sikre at vi er kundenes førstevalg, sier Hollevik.

Samlet års- og bærekraftsrapport 2017 offentliggjøres i dag, se norgesgruppen.no.

Kontakter

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye