Vinner av Årets Nykommer i Frivilligheten - Kine Sliper fra ROS

For 15 år siden ble Kine Sliper (33) frisk fra spiseforstyrrelser. I fjor ble hun frivillig i ROS-rådgivning om spiseforstyrrelser i Trøndelag. Der fant hun et fellesskap og er blitt en ressurs. I kveld ble hun hedret av med den nasjonale prisen for Årets Nykommer i Frivilligheten på Frivillighetens dag på Sentralen i Oslo.
Prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen, Fjorårsvinner Mohamed Nabel Omr Deeb fra Norges speiderforbund, Konfransier Solveig Kloppen, Prisvinner Kine Sliper og Ane Dahl Torp.

Prisen ble delt ut av fjorårsvinner Mohamed Nabel Omr Deeb fra Norges speiderforbund, Vanja Konradsen, prosjektleder for Frivillig.no og skuespiller Ane Dahl Torp som spiller rollen som Kine i filmen der finalisten presenteres.

ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser er en landsdekkende interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat, kropp og selvfølelse – for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, og for deres pårørende.

Opptatt av psykisk helse.

– Jeg meldte meg som frivillig fordi jeg er veldig opptatt av psykisk helse og har lenge hatt lyst til å engasjere meg innen det. Så har jeg opplevd så mye mer enn det jeg trodde jeg skulle få oppleve. Dette ble en fin måte å komme inn i en sosial gjeng, få mestringsfølelse og føle at jeg er til nytte. Det er hovedgrunnene til at jeg ble frivillig i ROS, sier Kine

–Jeg føler ikke selv at jeg er redd for å snakke om vanskelige ting. Det tror jeg kanskje folk merker og det tror jeg folk skjønner, uten at det trengs å sies høyt. Samtalene ender alltid med håp og det er veldig sterkt for meg. Jeg har selv vært der og vet hvordan det er å ikke se håpet. Derfor ønsker jeg å hjelpe andre til å se utenfor seg selv og sitt eget hode.

Juryens begrunnelse

"Årets nykommer har funnet glede i å spille en viktig rolle for andre. Ved å legge til rette for at andre får gode opplevelser har finalisten påvirket hverdagen til flere, som har hatt behov for nettopp dette.

Juryen mener årets nykommer viser at vi alle har noe å bidra med og finalisten har selv satt særlig pris på være en del av organisasjonen. Årets nykommer valgte å gi av sin tid, dele sine råd og skape håp for andre i en periode av livet hvor hun selv hadde behov for mening og mestring i hverdagen som arbeidssøker."

Prisen Årets nykommer i frivilligheten

For tredje år på rad deler rekrutteringsportalen Frivillig.no og Frivillighet Norge ut den nasjonale prisen Årets nykommer i Frivilligheten. Dette for å sette pris på engasjement og frivillig innsats fra de nye frivillige som har vist at det ikke er så vanskelig å gjøre noe for andre.

Prisen til Årets nykommer i frivilligheten deles ut av Frivillig.no og Frivillighet Norge, på Frivillighetens dag 5.desember på Sentralen i Oslo, med støtte fra Helse- og omsorgsdepartementet og Gjensidigestiftelsen.

Årets finalister presenteres gjennom filmer der kjente skuespillere spiller rollen som de frivillige. Men det er de frivillige som spiller den viktigste rollen – som frivillig i en organisasjon.

–Frivillig.no har som mål å inspirere flere til å finne veien inn i organisasjonene og få føle på gleden av det frivillige felleskapet og å spille en viktig rolle i andres liv, sier prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen

De nominerte til Årets nykommer i Frivilligheten er derfor helt vanlige ekstraordinære folk som nylig har funnet ut at de vil gjøre noe for andre i fritiden. Vinneren avgjøres av en jury bestående av representanter fra en rekke frivillige organisasjoner.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Ane Dahl Torp spiller frivillige Kine, som spiller en viktig rolle.

Konfransier Solveig Kloppen intervjuer prisvinner Kine Sliper
Ane Dahl Torp gratulerer prisvinner Kine Sliper
Kine Sliper fra ROS-rådgivning om spiseforstyrrelser i Trøndelag er Årets Nykommer i Frivilligheten
Prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen, Fjorårsvinner Mohamed Nabel Omr Deeb fra Norges speiderforbund, Prisvinner Kine Sliper og Ane Dahl Torp.
Prisvinner Kine Sliper og skuespiller Ane Dahl Torp